• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نتایج ابتدایی انتخابات هفته آینده اعلام خواهد شد

نتایج ابتدایی انتخابات هفته آینده اعلام خواهد شد

کمیسیون انتخابات افغانستان می‌ گوید، روند بازشماری و تفتیش آرا امروز پنجشنبه در ولایت بغلان تکمیل خواهد شد.

به گفته ی عصمت‌ الله مل معاون کمیسیون انتخابات، مواد تفتیش و بازشماری 4 ولایت از میان هفت ولایت باقی‌ مانده به کابل رسیده و ممکن است مواد ولایت‌ های بدخشان و فاریاب به‌ شمول بغلان فردا انتقال یابند. مل می‌ گوید: روند وارد ساختن این مواد به سیستم در کمتر از یک روز تکمیل خواهد شد.

به گزارش رادیو آزادی، معاون کمیسیون انتخابات در پاسخ اینکه آیا ممکن است نتایج ابتدایی در هفته ی آینده اعلام شود؟ گفت: "صددرصد انشالله، ما منتظر سه ولایت هستیم که دو ولایتش تکمیل شده است و بنابر مشکلات اوضاع جوی که در بدخشان و فاریاب مشکلاتی بوده و مواد انتقال نکرده ما منتظر مواد هستیم که به کابل برسد."

کمیسیون انتخابات افغانستان روند بازشماری و تفتیش آرا را روز یکشنبه هفته جاری در هفت ولایت باقی‌ مانده زمانی آغاز کرد که عبدالله عبدالله روز شنبه از طرفدارانش خواست تا اجازه دهند بازشماری در ولایت‌ های بغلان، تخار، بدخشان، فاریاب، پنجشیر، سرپل و جوزجان آغاز شود.

پیش از آن کمیسیون انتخابات افغانستان این روند را در 27 ولایت در غیاب ناظران برخی از دسته‌ های انتخاباتی بشمول دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله تکمیل کرده بود. فریدون خوزون از سخنگویان دسته انتخاباتی عبدالله در واکنش به اعلام کمیسیون انتخابات مبنی بر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در هفته ی آینده می‌ گوید: "تا زمانیکه سرنوشت 300 هزار رای مورد منازعه مشخص نشود و نیز روند بازشماری در 27 ولایت از سر صورت نگیرد، آنان هرگونه نتایج را نخواهند پذیرفت."

او افزود: "پیش از آنکه این آرا تصفیه نشده باشد و آرای ناپاک از آرای پاک جدا نشده باشد و تفتیش در حضور داشت تمام تکت‌ های انتخاباتی نشده باشد هر نوع اعلامی که صورت گیرد برای مردم و ما قابل قبول نیست و کمیسیون می‌ خواهد به گونه ی عمدی یک بحران دیگر را زمینه‌ سازی کند."

اما عصمت‌ الله مل معاون کمیسیون انتخابات افغانستان می‌ گوید: "چپتر بازشماری آرا در 27 ولایت بسته شده است." در همین حال تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی از اظهارات معاون کمیسیون انتخابات مبنی بر اعلام نتایج ابتدایی در هفته ی آینده استقبال می‌کند.

حوا علم نورستانی رییس این کیمسیون پیش از این گفته که عوامل نقض تقویم‌ های گذشته جنجال‌ هایی بود که از سوی برخی دسته‌ های انتخاباتی به میان آمد اما شماری از دسته‌ های انتخاباتی نقض قانون از جانب کمیسیون را عامل این مشکل دانسته اند.

  پربازدید ترین