• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حسان دیاب نخست وزیر لبنان خواهد شد؟ + بیوگرافی

حسان دیاب نخست وزیر لبنان خواهد شد؟ + بیوگرافی

میشل عون رییس جمهور لبنان سرگرم رایزنی با فراکسیون‌های پارلمانی این کشور برای انتخاب نخست وزیر آینده این کشور است.

سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان روز گذشته اعلام کرد که نامزد این پست نخواهد بود.

منابع لبنانی گزارش دادند که عمده فراکسیون‌های سیاسی لبنان، حسان دیاب وزیر سابق آموزش و پرورش را برای پست نخست وزیری در نظر دارند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند که دیاب یک سیاستمدار میانه رو، تحصیل کرده، فرهیخته و باتجربه است و همچنین در میان مردم لبنان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در این میان، جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری اعلام کرده که هیچ شخصی را برای نامزدی پست نخست وزیری در نظر نگرفته است.

حزب پیشرو سوسیالیست لبنان به ریاست ولید جنبلاط، یک قاضی دادگاه بین المللی به نام نواف سلام را برای این پست معرفی کرده که رسانه های لبنان می گویند مورد حمایت آمریکاست.

در پی رایزنی‌های صبح امروز پارلمان لبنان، «حسّان دیاب» 21 رأی، « نواف سلام» 12 رأی دارد و 23 نماینده اعلام کرده‌اند به هیچ کسی رأی نخواهند داد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، اولین گروهی که عصر با «میشل عون» رئیس‌جمهور دیدار کرد ائتلاف «اللقاء التشاوری» بود که اعلام کرد به حسان دیاب رأی می‌دهد.

بیوگرافی حسان دیاب

حسّان دیاب متولد اول ژوئن 1959 است، با نوار رضوان المولوی ازدواج کرده است و یک دوختر و دو پسر دارد.

او دارای مدرک لیسانس در رشته ارتباطات، فوق لیسانس در رشته مهندسی سامانه های کامپیوتری و دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر است.

دیاب در سالهای 2011 تا 2014 در زمان نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش لبنان بود.

سال 1985 به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست، وی استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و معماری این دانشگاه است و بیشتر از 130 مقاله در مجله های علمی بین المللی و کنفرانس‌ها ارائه داده است.

حسّان دیاب همچنین بنیانگذار دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در مسقط پایتخت عمان در سالهای 2004 تا 2006 میلادی است.وی در اکتبر 2006 به عنوان معاون رییس بخش برنامه های خارجی و منطقه ای دانشگاه آمریکایی بیروت منصوب شد.

  پربازدید ترین