• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش خواهان اعلام فوری نتایج ابتدایی انتخابات شد

سرور دانش خواهان اعلام فوری نتایج ابتدایی انتخابات شد

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که هر چه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند.

آقای دانش که امروز (جمعه، 29 قوس) در همایشی در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات و آرای مردم افغانستان بیش از دو ماه می‌شود که از سوی شماری از تیم‌های انتخاباتی و گروه‌های سیاسی به گروگان گرفته شده است.

دانش گفت که این گروه‌های سیاسی و تیم‌های انتخاباتی در آغاز نیز به انتخابات ریاست‌جمهوری باور نداشتند و از همان زمان تلاش کردند که بر سر این انتخابات چالش ایجاد کنند.

او افزود: «ما از کمیسیون انتخابات می‌خواهیم که اکنون که مسأله‌ی بازشماری آرا در 34 ولایت افغانستان به پایان رسیده است، دیگر اجازه ندهد که با سرنوشت کشور و با زندگی مردم بیش از این بازی شود و باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی را اعلام کند.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری در عین حال گفت که تمامی طرف‌های دخیل در روند انتخابات باید به نظر و فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات احترام بگذارند.

به گفته‌ی او، مرجع قانونی رسیدگی به شکایات، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی است و هر کسی که در مورد روند انتخابات شکایت داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به این کمیسیون ارایه کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. تاریخ اعلام نتایج ابتدایی و نهایی این انتخابات دو بار از سوی کمیسیون انتخابات نقض شد و حالا که نزدیک به سه ماه از این انتخابات گذشته، هنوز هم نتایج آن اعلام نشده است.

ناوقت روز گذشته ذبیح‌الله سادات، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که روند بازشماری آرا در تمامی ولایات به پایان رسیده و این کمیسیون نتایج ابتدایی را در جریان هفته‌ی آینده اعلام خواهد کرد.

«طالبان به صلح باور ندارند»
از سویی هم، سرور دانش با اشاره به روند صلح کشور گفت که به رغم تمام تلاش‌ها برای برقاری صلح در یک سال اخیر، طالبان نشان داد‌ه‌اند که به صلح به معنی «واقعی کلمه» باور ندارند. آقای دانش علاوه کرد که گروه طالبان از هر فُرصت برای ضربه‌زدن و دولت افغانستان و متحدینش استفاده می‌کند.

او افزود: «طالبان از هر فرصت برای ضربه‌زدن به دولت افغانستان و متحدین دولت و ارتکاب هیچ نوع خشونت و ترور و حتی علیه افراد و مردم ملکی افغانستان دریغ نمی‌ورزند.»

معاون دوم رییس‌جمهور تأکید کرد که مذاکرات صلح باید به محوریت و مالکیت دولت افغانستان آغاز شود و همزمان با آن آتش‌بس نیز اعلام شود، زیرا به گفته‌ی او، در غیر این صورت مردم نمی‌تواند به شعارهای صلح‌طلبانه اعتماد کند.

این در حالی است که از حدود یک سال گذشته به این طرف تلاش‌های داخلی و خارجی برای برقراری صلح در کشور آغاز شده است، اما تاکنون نه تنها که صلح تأمین نشده، بلکه گروه طالبان حتی حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با دولت افغانستان نیز نشده است.

  پربازدید ترین