• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین نشست کمیته پی گیری اجرای موافقت نامه چابهار در دهلی نو برگزار شد

دومین نشست کمیته پی گیری اجرای موافقت نامه چابهار در دهلی نو برگزار شد

دومین نشست کمیته پی‌گیری برای اجرایی شدن موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار میان افغانستان، هند و ایران روز جمعه(29 قوس) در دهلی نو، پایتخت هند برگزار شد. در نتیجه این نشست، تعداد بنادر هند برای تعامل با ایران و افغانستان، از 4 بندر به 6 بندر افزایش یافته است.

مقام‌ها در وزارت ترانسپورت می‌گویند که در این نشست روی مسائل مهم مرتبط به عملیاتی شدن کامل بندر چابهار و فراهم‌آوری تسهیلات لازم برای حمل و نقل از این بندر نیز چگونگی جلب سرمایه گذاری در بندر چابهار، بحث‌های سازنده صورت گرفته است.
 
در این نشست هیأت افغانستان به سرپرستی حسنی مبارک عزیزی، رئیس عمومی حقوق و روابط خارجی وزارت ترانسپورت؛ هیأت ایرانی به سرپرستی محمد علی حسن‌زاده، معاون بنادر و امور اقتصادی  اداره بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و از جانب هند دکتر دیپک میتل، رئیس بخش پاکستان، افغانستان و ایران وزارت امورخارجه هند شرکت داشتند.
 
احمد شعیب حبیبی، مستشار اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی نیز در این نشست حضور داشت.
 
وزارت ترانسپورت می‌گوید که در پایان این نشست قرار شد جلسه بعدی کمیته یاده شده در سال 2020 در سطح معینیت‌های سه کشور برگزار شود.
 
این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، هند در این نشست دو بندر دیگر را نیز در توافق بندر چابهار شامل کرده است.
 
بر اساس این فیصله، بندرهای "مورمانگوا" واقع در ایالت گوا و "مانگلور جدید" واقع در ایالت کارناتیکا نیز شامل توافق‌نامه‌ چابهار شده است.
 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان جزییات دومین نشست کمیته پی‌گیری موافقت‌نامه سه جانبه چابهار در دهلی نو، گفته است: در این نشست ضمن تاکید بر تسریع در اجرای توافق‌نامه، مقرر شد از این پس به جای چهار بندر، از شش بندر هندوستان بار به بندر شهید بهشتی چابهار حمل شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، محمدعلی حسن‌زاده که به نمایندگی از سازمان بنادر در این نشست حضور داشت، در خصوص دومین نشست کمیته پی‌گیری موافقت‌نامه سه جانبه چابهار به میزبانی کشور هند، اظهار کرد: "در سازمان بنادر و دریانوردی تخفیفات قابل ملاحظه‌ای برای فعال کردن کریدور حمل و نقلی بین ایران، هند و افغانستان به ویژه بندر چابهار برای صاحبان کالا و کشتی اعطا می شود و قرار بر این شد تا دو کشور هند و افغانستان نیز تخفیفات متناسب را در این زمینه ارائه کنند تا کریدور مذکور از نظر هزینه تمام شده حمل و نقل برای تجار به صرفه باشد و در صورت امکان از نظر هزینه‌ای، قیمت‌ها کاهش یابد".
 
وی ادامه داد: تصمیم دیگر در نشست مذکور مربوط به برگزاری همایش روز چابهار از سوی هند و افغانستان بود؛ سال گذشته چنین همایشی در بندر چابهار برگزار شد و از تجار، خطوط کشتیرانی، فورواردرها و دست اندرکاران بخش خصوص که توانایی کمک به توسعه بندر چابهار را داشتند و خواستار بهره مندی از مزایای این بندر بودند، دعوت به عمل آمد.
 
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی  ایران، قرار بر این شد تا هند و افغانستان نیز روزی را تحت عنوان روز چابهار تعریف کرده و در ارتباط با اطلاع رسانی به تجار، صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و همه افرادی که می توانند از مزایای بندر چابهار در امر ترانزیت، صادرات و واردات کالا استفاده کنند، اقدام نمایند؛ قرار بر این است که این موضوع طی دو نشست در دو کشور هند و افتغانستان در سال 2020 مدنظر قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در این نشست همچنین گزارشی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در بندر چابهار در راستای ارائه خدمات به کالاهای مختلف به ویژه کالاهای یخچالی که از سوی تجار دو کشور مدنظر قرار می گیرد، ارائه شد که یکی از آن ها، ایجاد 580 پلاگ کانتینر یخچالی است که بر اساس آن می توان خدماتی را برای صاحبان کالاهای سردخانه‌ای و موادغذایی که کالای آن‌ها باید در دمای کنترل شده جابجا شوند، ارائه کرد و اعلام شد که ایران می‌تواند این خدمات را در بندر شهید بهشتی چابهار ارائه کند.
 
حسن‌زاده در پایان تأکید کرد که در نشست روز جمعه هیچ مسئله‌ای در خصوص سرمایه گذاری هندی‌ها مطرح نشد، چرا که مسائل سرمایه‌گذاری به صورت دوجانبه بین ایران و هند عنوان می‌شود و موضوع توافق‌نامه چابهار فعال سازی کریدورهای حمل و نقلی بین هند، ایران و افغانستان است.
 
این در حالی است که نخستین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار توسط رؤسای هیأت‌های سه کشور ایران، افغانستان و هند، به تاریرخ 1 عقرب سال گذشته در تهران برگزار شد و در نتیجه آن، تصمیم گرفته شد تا یک کمیته کاری به خاطر پی‌گیری تصامیم نخستین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار در سطح کارمندان مسلکی ایجاد شود. هم‌چنین در این نشست تصویب شده بود که دومین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار در هند برگزار شود.

  پربازدید ترین