• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلامیه حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری

به نام خداوند دانا و دادگر
کمیسیون انتخابات پس از نزدیک به سه ماه تأخیر، امروز، ارقامی را تحت عنوان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری 1398، اعلام کرد.

انتظار بر این بود که کمیسیون انتخابات، پروسه انتخابات را به موقع و به شکل شفاف، عادلانه و بدون طرفداری از هیچ تیمی به انجام برساند؛ اما با تأسف که هیچ یک از این تعهدات ملی، از سوی این کمیسیون، نه تنها عملی نشد؛ بل برخلاف انتظار، پس از سه ماه، ارقامی به عنوان نتایج ابتدایی اعلام گردید که بخشهایی از آن آلوده به تقلب و بخشهایی هم مهندسی و دست‌برد به آرای مردم، شمرده می‌شود.

حزب وحدت اسلامی افغانستان که یکی از محورها و طرفهای مهم در این انتخابات است، نتیجه اعلام شده را آلوده به تقلب گسترده و مهندسی انتخابات به نفع تیم دولت‌ساز دانسته و موضع خویش را قرار ذیل به کمیسیونهای انتخابات و مردم عزتمند افغانستان، اعلام می‌دارد:

یک) از آنجای که در روند شمارش، آرای پاک و واقعی از آرای تقلبی، تصفیه نشده است، لذا ارقام اعلام شده، مشروعیت لازم حقوقی و قانونی را ندارد.
دو) حزب وحدت اسلامی افغانستان، این نتیجه جعلی، تقلبی و مهندسی شده را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و با حمایت قاطع و وسیع مردم در برابر آن ایستادگی نموده و از تمام گزینه‌های مشروع و قانونی برای به کرسی نشستنِ اراده مردم، استفاده خواهد کرد.

مردم در روز انتخابات، اراده شان را برای حمایت از محور سیاسیِ مورد اعتماد شان نشان داده و به تقلب و تزویر با قاطعیت "نه" گفتند. لذا تقلبکاران این آرزو را در سر نپرورانند که حقارت و خفتِ روز انتخاباتِ شان، با اعلام نتایج آلوده به تقلب و یا با بیرون دادنِ ارقام و فیصدی‌های خودساخته و دروغین، کتمان می‌گردد.

سه) استقبال پیش از وقتِ تیم دولت‌ساز از نتایج مهندسی شده و آلوده به تقلب را در راستای همان بازی شبکه‌ای می‌دانیم که برای تقلب به راه افتاده بود و سازماندهندگان این بازی فکر می‌کنند که با این سیاستهای خام شان به نتیجه می‌رسند؛ اما هرگز!

چهار) این اقدام سلیقه‌ای، غیرقانونی و عاقبت‌نااندیشانهِ کمیسیون انتخابات که بازی با منافع ملی و وحدت ملی، شمرده می‌شود، نه تنها برای روی کار آمدنِ یک حکومت باثبات، مقتدر و متکی به آرای مردم، کمک نمی‌کند، بل به بحران عمیق سیاسی در کشور دامن خواهد زد که در آن صورت، تمام مسؤولیت متوجه کسانی خواهد بود که به ملت افغانستان خیانت کرده اند.

پنج) از کمیسیون شکایات انتخاباتی به حیث مرجع قضاییِ مسایل انتخابات، انتظار داریم که قضاوت شان را در پرتو قانون، عدالت و واقعیتهای موجود، انجام داده و دامن آرای پاک و واقعیِ مردم را از شرمساری و بی‌عزتیِ تقلب، پاک سازد؛ وگرنه این یک داغ ننگ و عبرت بر جبین کسانی خواهد ماند که به خاطر منافع شخصی و گروهی شان، عدالت و مردم‌سالاری را در این کشور، به سخره و استهزاء گرفته است.

شش) از سفارت محترم ایالات متحده آمریکا که در واپسین اظهاراتش تأکید کرده که "نتایج نهایی انتخابات باید برای تمام مردم افغانستان اطمینان‌بخش باشد"، تشکر و سپاسگزاری می‌نماییم و از تمام همکاران بین‌المللی افغانستان انتظار داریم که در این مرحله حساس، مردم کشور ما را کمک کنند تا به آنچه که نتیجه آرای شان است برسند. هرگونه مسامحه و سهل‌انگاری در این مورد، ما را از پیاده شدن ارزشهای مدنی و دموکراتیک در افغانستان، دور می‌سازد. پیروزی تقلب و به نتیجه نرسیدن آرای مردم، تنها به معنای محروم شدن یک محور سیاسی از حق شان نیست، بل به معنای نفله شدنِ فرایندهای دموکراتیک، بی‌اعتمادی وسیع مردم نسبت به روند جدید و به هدر رفتن تمام هزینه‌هایی است که در مدت نزدیک به دو دهه برای نهادسازی و نجات افغانستان، صورت گرفته است.

صلح و ثبات دایمی که یک اولویت اساسی برای افغانستان و همکاران بین‌المللی ما به حساب می‌آید، تنها با تقویت ارزشهای دموکراتیک و سلطه یافتن مردم بر سرنوشت شان، ممکن و میسر می‌گردد. بنابر این، به بازی گرفته شدنِ ارزشهای مدنی از سوی یک تیم و به محاق رفتن حاکمیت قانون، ما را از هدف مشترک مان دور می‌سازد.

حزب وحدت اسلامی افغانستان
کابل- 1 جدی 1398 خورشیدی

  پربازدید ترین