• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنرانی تلویزیونی محمد اشرف غنی در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری

سخنرانی تلویزیونی محمد اشرف غنی در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری

محمد اشرف غنی، نامزدی که بنابر نتایج ابتدایی اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده بیشترین آرای انتخابات کشور  است در نخستین سخنرانی بعد از اعلام نتایج ابتدایی گفت هدف تیم انتخاباتی‌اش "خدمت مساوی برای هر افغان است".

آقای غنی این سخنان را شام امروز (یک‌شنبه، اول جدی) در ارگ ریاست‌جمهوری در بین جمعی از هوادان تیم انتخاباتی دولت‌ساز که به مناسبت پیروزی وی در مرحله‌ی نخست جمع شده بودند بیان کرد. او گفت که «اعمال قوه» تنها از صلاحیت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است: «این خیال خام است که بگویید با میله تفنگ سر افغانستان حکومت می‌کنیم.»

آقای غنی بی‌آنکه به جناح خاصی اشاره کند، تأکید کرد که از هرگونه «اعمال زور و قوه» جلوگیری خواهد شد.

او افزود که دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز طبق قانون تمام شکایات و ملاحظات خود را در کمیسیون شکایات درج خواهد کرد و به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام قایل است: «همانگونه که در طول مدت نزدیک به سه ماه با شیکبایی تمام با مردم افغانستان به استقلالیت نهاد‌های انتخاباتی ارج گذاشتیم و پروسه‌های قانونی را رعایت کردیم در این خصوص نیز تمام ملاحاظات و شکایات خود را در کمیسیون شکایات انتخاباتی درج می‌کنیم.»

آقای غنی با انتقاد از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفت که این تأخیر زندگی مردم را متأثر کرده و قیمت مواد غذایی ده درصد افزایش یافته است.

او از نیروهای امنیتی کشور تشکر کرد. او گفت که اگر انتخاباتی در افغانستان برگزار شده به دلیل قربانی‌های نیروهای امنیتی بوده است.

او گفت دامن دولت او وسیع است.

محمد اشرف غنی، که در جمع هوادارانش در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌گفت، این گردهمایی را جشن نامید اما گفت که جشن نهایی را بعدا برگزار خواهند کرد.

صدیق الله توحیدی روزنامه نگار نیز گفت که به نظر او تیم آقای غنی جشن پیروزی برگزار کرده است.

او گفت آقای غنی بیش از دیگران عطش قدرت دارد.

آقای غنی در جریان سخنرانی‌اش که به زبان فارسی و پشتو ایراد کرد، امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی‌اش را "یار احمد شاه مسعود شهید" و سرور دانش، معاون دومش را "یار عبدالعلی مزاری شهید" خواند.

آقای غنی دو کودک را هم در آغوش خود گرفت و گفت برای ساختن آینده کودکان کار می‌کند.

او در پایان سخنان خود شعارهایی به سه زبان فارسی، پشتو و ازبکی در حمایت از افغانستان سر داد.

  پربازدید ترین