• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامه ی مولانا عبدالله به کمیسیون شکایات: نتایج ابتدایی خلاها و تخلفات قانونی دارد

 نامه ی مولانا عبدالله به کمیسیون شکایات: نتایج ابتدایی خلاها و تخلفات قانونی دارد

مولانا محمدعبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در نامه‌ای به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است که نتایج ابتدایی انتخابات دارای خلاها، نقایص و تخلفات قانونی است.

در نامه‌ی آقای عبدالله که امروز (دوشنبه، 2 جدی) عنوانی کمیسیون شکایات نوشته شده، از این کمیسیون خواسته شده است تا با حفظ استقلالیت، بی‌طرفی و رعایت قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل‌های نافذ؛ در جداسازی آرای پاک از ناپاک، منصفانه عمل کند.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات افزوده است که در نتایج ابتدایی انتخابات، آمار صدها فورمه غیرقانونی، آمار آرای خارج از زمان، آمار محلات بازشماری‌نشده و نیز فورمه‌هایی که صندوق‌های‌شان «مفقود» است، در جمع آرای پاک و قانونی گنجانیده شده است.

آقای مولانا انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن را حق اساسی شهروندان دانسته، اما تأکید کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ی این روند باید تمام اجراآت‌شان براساس قوانین نافذه، لوایح و طرزالعمل‌های تصویب‌شده، باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته نتایج ابتدایی انتخابات را براساس یک میلیون و 824 هزار و 401 رأی اعلام کرد.

براساس این نتایج، محمداشرف غنی با گرفتن 923 هزار و 868 رأی (50.64 درصد) در صدر و عبدالله عبدالله با گرفتن 720 هزار و 990 رأی (39.52 درصد) در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد که این نتیجه را نمی‌پذیرد.

«ثبات و همگرایی» گفته است که کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌ها و اعتراضات «قانونی – تخنیکی» این تیم، «خلاف احکام صریح قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات» و پیش از تصفیه‌ی بیش از 300 هزار رأی «باطل و مشکوک»، نتایج ابتدایی را اعلام کرده است.

  پربازدید ترین