• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم عبدالله بیش از «4 هزار شکایت در کمیسیون انتخابات ثبت کرده است»

تیم عبدالله بیش از «4 هزار شکایت در کمیسیون انتخابات ثبت کرده است»

امروز دوشنبه کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات کشور ثبت شکایات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد. نامزدان برای ثبت شکایات سه روز فرصت دارند. روز گذشته نتایج ابتدایی انتخابات اعلام شد. امروز تیم عبدالله عبدالله نامزدی که رتبه دوم در نتایج ابتدایی قرار دارد "از ثبت بیش از 4 هزار شکایت در کمیسیون شکایات خبر داده است."

«دین محمد عظیمی» معاون کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی کشور روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روند ثبت شکایت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و تیم عبدالله عبدالله نخستین تیم است که چهارهزار شکایت را در این کمیسیون ثبت کرده است.

وی گفت که روند ثبت شکایت های انتخاباتی تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن کمیسیون روند رسیدگی را بصورت دقیق و شفاف آغاز خواهد کرد.

«بشیراحمد تینج» عضو ارشد تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی لحظات پیش اعلام کرد که بیش از چهارهزار شکایت مستند را ثبت کرده اند و افزود که در روزهای آینده امکان دارد تا چهارهزار شکایت دیگر نیز ثبت کنند.

تینج تاکید کرده است که کارهای خود را در بخش فنی و حقوقی برای مقابله با تقلب به پیش می برند و هشدار داده است که اگر به گزینه های حقوقی و فنی شکایت های آنها پاسخ داده نشود، از گزینه دیگر استفاده خواهند کرد.

عبدالله عبدالله روز گذشته پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری که اشرف غنی را پیروز خواند، نتیجه را نپذیرفت و مدعی شد که برنده واقعی تیم وی است.

عبدالله شب گذشته همراه با رهبری تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت و تقلب را با انتحاری برابر دانست که هردو نتیجه مخرب بر آینده کشور دارد.

عبدالله تأکید کرد که از تمام گزینه ها برای دفاع از آراء پاک مردم دفاع خواهد کرد و به هواداران خود اطمینان داد که با قدرت در برابر تقلب ایستاد شده و نمی گذارد تقلب برسرنوشت مردم حاکم شود.

اما محمداشرف غنی رقیب وی از اعلام نتایج اولیه توسط کمیسیون انتخابات قدردانی و خود را برنده انتخابات اعلام کرد و گفت که دولت آینده نماینده تمام مردم خواهد بود.

وی تأکید کرد که شکایت های خود را به کمیسیون رسیدگی به شکایات ثبت خواهد کرد تا به آن رسیدگی شود.

خانم «آلیس ویلز» معاون وزارت خارجه آمریکا و «جان بس» سفیر آن کشور در افغانستان از کمیسیون رسیدگی به شکایت خواسته که بصورت شفاف به شکایت های نامزدها رسیدگی کند.

آنها تاکید کرده اند که تا اعلام نتیجه نهایی مراحل زیادی باقی مانده است و از همه تیم ها خواسته اند با حوصله به شکایت های انتخاباتی رسیدگی کنند.

مجلس نمایندگان کشور نیز در نشست امروز دوشنبه اعلام نتایج اولیه را گامی به پیش توصیف کرده و از کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی نیز خواست که به شکایات بصورت شفاف رسیدگی کنند تا حق به حق دار برسد.

کمیسیون انتخابات کشور روز گذشته پس از نزدیک به سه ماه موفق شد نتیجه اولیه انتخابات را اعلام کند که در آن اشرف غنی رئیس جمهوری کنونی با 50.64 درصد پیشتاز و عبدالله با 39.52 درصد در رده دوم قرار گرفت.

  پربازدید ترین