• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 60 درصد دختران قبل از پانزده سالگی ترک تحصیل می کنند

بیش از 60 درصد دختران قبل از پانزده سالگی ترک تحصیل می کنند

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال می‌گوید نظرسنجی این نهاد نشان می‌دهد که 63 درصد دختران قبل از پانزده سالگی و 26 درصدشان بعد از 15 سالگی مکتب را ترک می‌کنند. برای 64 درصد از این دختران، مردان خانواده تصمیم می‌گیرند. ناامنی و جنگ و رسم و رواج‌های ناپسند مهمترین عوامل این مشکل خوانده شده است.

در این پژوهش آمده است، با وجودی‌ که در سال‌های اخیر نظام آموزشی افغانستان در مقایسه با گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ است، هنوز دسترسی دختران به آمورش‌وپرورش با چالش‌های زیادی روبه‌روست.

یافته‌های پژوهش این نهاد نشان می‌دهد که 63 درصد دختران از صنف هفتم در سن 13 تا 15 ساله‌گی مکتب را ترک می‌کنند، 26 درصد آنان پس از سن 15 ساله‌گی ترک تحصیل کرده و شمولیت دختران نسبت به‌ پسران از دورۀ ابتدایی تا لیسه 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این پژوهش با 1650 دانش‌آموز، خانواده‌های آنان، مدیران معارف، مدیران مکتب‌ها، آموزگاران، رئیس شوراهای انکشافی ولسوالی‌ها، مسئولان وزارت‌های حج و اوقاف و امور زنان، فعالان مدنی ملی و بین‌المللی و مسئولان کمیسیون حقوق بشر گفت‌وگو شده است.

در این پژوهش جنگ و ناامنی عامل 48 درصد ترک مکتب دختران گفته شده و پس از آن 21 درصد رسم‌ورواج‌های ناپسند و 31 درصد بی‌جاشدن خانواده‌ها و فقر در ترک مکتب از سوی دختران نقش داشته است.

نبود آموزگاران زن در مکتب‌ها، خشونت‌های خانواده‌گی، دوری مکتب‌ها، کیفیت پایین آموزشی و آزارواذیت خیابانی از عوامل دیگر ترک مکتب دختران شناخته شده‌ است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌هد که 64 درصد خانواده‌ها مجبور شده‌اند از رفتن دختران‌شان به مکتب جلوگیری کنند و 36 درصد دیگر دانش‌آموزان خود تصمیم به ‌ترک مکتب گرفته‌اند.

در این پژوهش از حکومت، شورای ملی و نهاد‌های ملی و بین‌المللی خواسته شده تا استخدام آموزگاران زن در مناطق دوردست و روستایی را افزایش دهند، به‌ ریاست‌های معارف در ولایت‌ها بودجه اختصاص داده شود و با پسران و مردان برای اصلاح باور‌های ناپسند اجتماعی و فرهنگی نیز کار شود.

میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف با تأیید نتایج این پژوهش می‌گوید، نزدیک به چهار میلیون کودک از رفتن به مکتب محرومند که 65 تا 70 درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند. آقای بلخی نبود امنیت، فقر و فرهنگ نامناسب را از علت‌های عمدۀ ترک مکتب توسط دختران عنوان می‌کند و می‌افزاید که در راستای حل این چالش‌ها کارهایی انجام شده و برنامه‌هایی نیز در آینده عملی خواهد شد.

آقای بلخی با اشاره به ساخت 6 هزار مکتب در کشور می‌گوید که تاکنون 2700 مکتب تکمیل شده که از این میان 1100 مکتب آن برای دختران اختصاص یافته است و 7500 آموزگار زن نیز در سال جاری خورشیدی در مکتب‌ها استخدام شده‌اند.

پیش از این نیز گزارش‌های نشر شده‌اند که دوسوم کودکان به علت جنگ، انفجار و ناامنی از رفتن به بیرون به‌ ویژه مکتب هراس دارند که میزان ترس دختران نسبت به پسران بیشتر بوده است.

  پربازدید ترین