• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امرالله صالح: بخشی از آرای تیم دولت ساز گم شده است

امرالله صالح: بخشی از آرای تیم دولت ساز گم شده است

امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی می‌گوید که براساس تخمین اعضای فنی این تیم، دولت‌ساز 55 درصد رأی داشت، اما 4 درصد رأی این تیم گم است.

آقای صالح که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که کمیسیون مستقل انتخابات 86 هزار رأی که از سوی شرکت درملوگ آرای قابل تفتیش گزارش شده بود، تفتیش نکرده است.

آقای صالح در حالی از عدم تفتیش این آرا صحبت می کند که شرکت آلمانی درملوگ در تاریخ 4 نوامبر 2019 میلادی در نامه‌ای از 86 هزار و 226 معلومات بیومتریکی تکراری به کمیسیون مستقل انتخابات گزارش داده بود.

این معلومات شامل چهره تکراری، اثر انگشت تکراری، نمبر رأی‌دهنده تکراری و معلوماتی که دوبار به سیستم وارده شده، می‌شود.

در روز اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری، حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات گفت که معلومات یک‌میلیون و 929 هزار و 333 رأی‌دهنده به سرور مرکزی انتقال داده شده بود و پس از تجزیه و تحلیل این معلومات، 86 هزار و 226 معلومات تکراری شناسایی و از سیستم خارج شد.

پس از تفتیش و بازشماری، سقف نهایی اشتراک‌کنندگان یک‌میلیون 824 هزار و 401 نفر تثبیت شد.

از سویی هم، صالح تأکید کرد که 18 هزار رأی دیگر مفقود است و تیم دولت‌ساز معلومات ندارد که این مقدار آرا کجا شده است. او در مورد نُه هزار رأی دیگر در ولایت ننگرهار نیز گفت که این مقدار آرا از ماشین ولایتی به ماشین مرکزی منتقل نشده است و تیم دولت‌ساز برای این آرا دادخواهی می‌کند.

معاون اول تیم دولت‌ساز تأکید کرد که این تیم خواهان تفتیش 86 هزار رأی است و در صورتی که این آرا تفتیش و آرای مفقودشده پیدا شود، آرای تیم دولت‌ساز به 55 درصد می‌رسد.

آقای صالح افزود که تیم دولت‌ساز تا کنون سه‌هزار و 761 شکایت نزد کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت کرده است که تمامی شکایات «موردی» و «باثبوت» اند.

تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله که رقیب سرسخت تیم دولت‌ساز است، نیز اعلام کرده است که تا کنون هفت‌هزار و 908 شکایت نزد کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت کرده است.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه هفته جاری براساس یک‌میلیون و 824 هزار و 401 رأی اعلام شد. محمداشرف غنی با کسب 50.64 درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله با کسب 39.52 درصد در رده‌ی دوم قرار گرفت.

  پربازدید ترین