• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فیفا نگران فوت وقت، معاش و غیبت کارکنان کمیسیون است

فیفا نگران فوت وقت، معاش و غیبت کارکنان کمیسیون است

کمیسیون شکایات انتخاباتی روز چهارشنبه، یازدهم جدی، اعلام کرد که روند بررسی شکایات انتخاباتی و رسیده‌گی به این شکایات را در تمامی 34 ولایت کشور آغاز کرده است.

بنا به گفته محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، کار تصنیف شکایات در تمامی ولایات پایان یافته است و امروز چهارشنبه کار رسیده‌گی به این شکایات در سراسر کشور رسماً آغاز شده است. اما ناظران فیفا تنها شروع بازشماری در ولایات جوزجان، ارزگان، غور و پروان را تأیید کرده‌اند. یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا، می‌گوید که در سایر ولایات تا کنون کار تصنیف شکایات به پایان نرسیده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی روز سه‌شنبه، دهم جدی، از شروع بازشماری آرا تنها در پانزده ولایت از مجموع 34 ولایت کشور خبر داده بود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی کار ارسال شکایات مربوط به نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری از دفتر مرکزی خود به دفاتر ولایتی این کمیسیون را جمعه هفته گذشته به پایان برده بود. این کمیسیون در مدت سه روز پس از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات 16 هزار و 500 مورد شکایت را در پیوند به این نتیجه ثبت کرده است. بیش‌تر این شکایات که اصولاً باید در دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد رسیده‌گی قرار بگیرد، در دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل ثبت شده است. به این ترتیب، دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از تحویل گرفتن شکایات روی تصنیف این شکایات کار کرده‌اند که به گفته فیاض این کار در تمامی ولایات به پایان رسیده است. حالا نوبت رسیده‌گی به این شکایات است؛ روندی که برای انجام آن پانزده روز کاری زمان نیاز است.

محمدرضا فیاض می‌گوید که با توجه به حجم بلند شکایات، محتمل است که کار بررسی شکایات و رسیده‌گی به آن در موعد مقرر به پایان نرسد. به گفته او، پیش‌بینی می‌شود که این مشکل در دست‌کم چهار ولایتی به میان خواهد آمد که بیش‌ترین شکایات در آن‌ها ثبت شده است. او نامی از این ولایات نبرد. اما طبق اعلام قبلی کمیسیون شکایات انتخاباتی، بیش‌ترین شکایات در پیوند به نتیجه ابتدایی انتخابات مربوط ولایات ننگرهار، کابل، قندهار و هلمند است. رقم شکایات در این ولایات به ترتیب، 2321 مورد، 2300 مورد، 2000 مورد و 1438 مورد اعلام شده است. طبق این اعلام، کم‌ترین میزان شکایت مربوط جوزجان است که به چهار مورد می‌رسد. با این حال، فیاض تصریح کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی بیش‌ترین تلاش خود را به کار خواهد بست تا کار بررسی شکایات و رسیده‌گی به آن از موعد مقرر عبور نکند.

همزمان با این بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا «فیفا» با نشر اعلامیه‌ای از وجود بعضی از چالش‌ها در برابر کار کمیسیون شکایات انتخاباتی ابزار نگرانی کرده است. این چالش‌ها را فیفا در سه مورد از جمله زمان رسیده‌گی به شکایات، غیبت کمیشنران ولایتی کمیسیون و سرنوشت مبهم قرارداد و معاش یک‌هزار و 178 کارمند این کمیسیون، مشخص کرده است. فیفا هم‌چنان از امتناع کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ارایه معلومات دقیق درباره نوع شکایات و میزان اثرگذاری آن روی نتیجه ابتدایی انتخابات تا این دم انتقاد کرده است.

این نهاد ناظر بر انتخابات با اشاره به حجم بلند شکایات در پیوند به نتیجه ابتدایی گفته است که رسیده‌گی شفاف، دقیق و همه‌جانبه به شکایات نیازمند زمان بیش‌تری است، که از نگاه قانونی یک چالش جدی در برابر کار کمیسیون شکایات انتخاباتی به شمار می‌رود. فیفا افزوده است که کمیسیون شکایات انتخاباتی فرصت کافی برای تنظیم ظرفیت‌ها و گرفتن آماده‌گی برای رسیده‌گی به شکایات داشت، اما از این فرصت استفاده نکرده است. این نهاد گفته است، اکنون بیم آن می‌رود که دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی نتوانند که کار رسیده‌گی به شکایات را در موعد مقرر به پایان ببرند. از این رو، فیفا پیشنهاد کرده است که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید فیصله خود را پیش از آن‌که دیر شود درباره احتمال تمدید زمان رسیده‌گی به شکایات در ولایات همراه با دلایل آن اعلام کند تا از جنجالی شدن این فیصله در آینده جلوگیری صورت گیرد.

فیفا ضمن ابراز نگرانی از غیابت کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی از جمله در ولایت هلمند انتقاد کرده است. این نهاد می‌گوید که کمیشنران ولایتی این کمیسیون در هلمند تا روز سه‌شنبه، دهم جدی، در محل کار خود حضور نداشتند و این باعث از دست رفتن فرصت رسیده‌گی به شکایات در این ولایت شده است.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هم‌چنین از پایان قرارداد یک‌هزار و 178 کارمند کمیسیون شکایات انتخاباتی که مسوولیت آن‌ها درج معلومات بوده است، نیز ابراز نگرانی کرده است. پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات از وزارت مالیه خواستار تمدید قرارداد این شمار کارمند و اجرای معاشات آن‌ها شده است، اما به گفته فیفا، وزارت مالیه تا کنون به این تقاضا پاسخ نداده است. این نهاد ناظر بر انتخابات گفته است در صورتی که تکلیف این شمار کارمند روشن نشود، احتمال دارد روند تفتیش و بازشماری آرا با مشکل دچار شود.

فیفا از جانب دیگر گفته است که کمیسیون شکایات انتخاباتی تا کنون می‌بایست نوع شکایات و هم‌چنان میزان اثرگذاری این شکایات روی نتیجه ابتدایی انتخابات را همگانی می‌کرد، که به گفته این نهاد این کار نشده است. بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته است تا نتایج ارزیابی‌های اولیه خود در این باره را با مردم و جوانب دخیل در پروسه انتخابات شریک کند. این نهاد در پایان تأکید کرده است که همکارمی تمامی جوانب دخیل با کمیسیون شکایات انتخاباتی باعث تقویت اعتبار و مشروعیت قانونی پروسه انتخابات می‌شود و از هر گونه مداخله در کار این کمیسیون باید خودداری صورت گیرد.

نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در اول جدی اعلام شد. از آن زمان تا کنون یازده روز سپری شده است، اما کار رسیده‌گی به شکایات مربوط به این نتیجه در سراسر کشور امروز آغاز شده است. نهادهای ناظر از تأخیر در این کار انتقاد کرده‌اند. اما کمیسیون شکایات انتخاباتی، حجم غیرمنتظره شکایات و هم‌چنان ثبت بیش‌تر آن در دفتر مرکزی این کمیسیون را دلایل اصلی این تأخیر اعلام کرده است. با این حال، این کمیسیون گفته است که در صورت کمبود وقت، دقت را قربانی سرعت نخواهد کرد.

  پربازدید ترین