• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون شکایت های انتخاباتی: 12 هزار پروندۀ کمیسیون مستقل انتخابات «مدرک» ندارد

کمیسیون شکایت های انتخاباتی: 12 هزار پروندۀ کمیسیون مستقل انتخابات «مدرک» ندارد

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ 17ماه قوس ام‌سال در نشستی با اعضای دسته‌های انتخاباتی، نماینده‌گان احزاب سیاسی و نهادهای ناظر اعلام کرد که فهرست 12 هزار و 650 تن از کارمندان انتخاباتی را که در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان مرتکب تخطی، تخلف و جرایم انتخاباتی شدند، برای رسیده‌گی به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده‌اند.

اما، اکنون اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند، فهرست افراد متخلف که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به آنان فرستاده شده، فاقد اسناد و مدارک لازم‌ است.

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید می‌کنند در صورت عدم ارایه اسناد و شواهد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، به این مسأله رسیده‌گی کرده نمی‌توانند.

محمدقاسم الیاسی، دبیر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، کمسیون انتخابات فهرست افراد متخلف را بدون دسته‌بندی و پرونده‌سازی به این کمیسیون فرستاده است.

آقای الیاسی، پرونده‌سازی برای 12هزار متخلف را کار دشوار و دور از امکان‌ می‌داند و می‌گوید که کمیسیون انتخابات باید در زمان معرفی‌ این افراد به کمیسیون شکایات انتخاباتی، اسناد و شواهد را نیز ضمیمه می‌کرد.

به گفتۀ آقای الیاسی، در برخی ولایت‌ها افراد متخلف به دو تا سه هزار تن می‌رسد و برخی آنان کارمندان مقطعی کمیسیون انتخابات بودند که قابل ردیابی نمی‌باشند.

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا این کار کمیسیون مستقل انتخابات را غیر مسلکی و غیر مسئولانه می‌خواند.

 اما، علی افتخاری از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، این کمیسیون برای همکاری و پاسخ‌دهی به پرسش‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی به خاطر این مسأله، کمیته‌یی را تعیین کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان و بازشماری آرای انتخابات با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو شد و اعلام نتایج ابتدایی انتخابات سبب شد که بیشتر نامزدان این نتایج را نپذیرند.

  پربازدید ترین