• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شبکه های اجتماعی در خدمت تروریزم دولتی امریکا

شبکه های اجتماعی در خدمت تروریزم دولتی امریکا

از روز جمعه تاکنون هزاران پست در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و توییتر از سوی مدیران این شبکه ها حذف شده و صدها حساب کاربری مسدود شده اند. این پست ها عموما در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی؛ فرمانده سرافراز سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران بوده است.

امریکا سردار سلیمانی را بامداد جمعه در فرودگاه بغداد ترور کرد و به همراه او ابومهدی  مهندس؛ معاون نیروی ضد تروریزم حشد الشعبی عراق و چندین فرمانده دیگر این نیروها هم شهید شدند.

بسیاری از واکنش ها در این باره حول این محور می چرخید که امریکا دست به اقدامی تروریستی زده، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را نقض کرده و در اقدامی مذبوحانه، تلاش کرده انتقام شکست تلخ و سنگین داعش را از ضد تروریستی ترین نیروی خاور میانه بگیرد.

کاربران عادی شبکه های اجتماعی، صفحات شخصیت های معروف و رسانه های معتبر و پرمخاطب منتقد امریکا با انتشار پست هایی در محکومیت این اقدام خصمانه و جنایتکارانه تروریزم دولتی امریکا سعی کردند از سردار دل ها شهید سربلند اسلام و دشمن آشتی ناپذیر تروریزم امریکایی، تمجید و ستایش کنند. این رویکرد اما هرگز به مذاق تروریزم فرهنگی امریکا خوش نیامد و شبکه های اجتماعی امریکایی که به گفته خود شان به منظور جریان آزاد اطلاعات، گسترش آزادی بیان، دسترسی مردم به تریبون های رایگان و فراگیر در ابعاد جهانی برای بیان دیدگاه ها، ابراز عقاید و اعلام مواضع خود ایجاد شده اند، عملا تغییر ماهیت داده و به عنوان جبهه تروریزم فرهنگی امریکا وارد عمل شدند.

فیسبوک، اینستاگرام و توییتر در اقدامی هماهنگ و گسترده، ابتدا به سراغ صفحات پرمخاطب و شخصیت های معروف رفتند. سید عیسی حسینی مزاری؛ دبیر کل مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و مدیر عمومی خبرگزاری پرمخاطب آوا یکی از نخستین شخصیت هایی بود که آماج تروریزم فرهنگی امریکا و دشمنان واقعی آزادی بیان قرار گرفت. طی 24 ساعت گذشته، ده ها پست مربوط به واکنش های آقای مزاری نسبت به شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی از سوی فیسبوک حذف شد؛ اما این شبکه امریکایی به این هم بسنده نکرد و با اقدام به ترور فرهنگی، صفحه ای را که بیش 300 هزار دنبال کننده دارد و در هریک از پست های آن، هزاران نفر به بحث می پردازند، کاملا از دسترس خارج کرد.

این اقدام اما تنها به صفحه حسینی مزاری، محدود نماند؛ بلکه همزمان هزاران کاربر شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و توییتر هم اعلام کردند که پست های شان درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی، بلافاصله پس از انتشار حذف شده و شماری از آنها حتی برای مدتی از دسترسی به صفحات شان بازداشته شده اند.

فیسبوک در توضیح این اقدام که از مصادیق آشکار تروریزم فرهنگی است که وقیحانه در خدمت تروریزم نظامی امریکا درآمده، گفته است که حذف «برخی» از پست ‌های اینستاگرام کاربران در واکنش به شهادت قاسم سلیمانی "رعایت قوانین تحریم امریکا علیه ایران" است؛ که شامل قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان آن هم در فهرست تحریمی‌ها هم می‌‎شود.

در پاسخی که سخنگوی فیسبوک جمعه شب، ارسال کرده آمده: "ما مطابق مقررات وضع شده در ارتباط با تحریم‌های امریکا اقدام می‌کنیم که شامل تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و فرماندهان آن هم می شود".

فیسبوک در بخشی دیگر از پاسخ خود تشریح کرده که از سوی وزارت خارجه امریکا فهرستی از سازمان‌های «تروریستی» دریافت کرده و موظف است همسو با تحریم‌های وضع شده حساب‌های کاربری منسوب به این سازمان‌ها و افراد را مسدود و پست‌هایی مربوط به آنها یا در ستایش و حمایت از آنها را حذف کند؛ چرا که چنین پست هایی همسو با فعالیت‌هایی تلقی خواهد شد که دولت امریکا بر اساس آنها این سازمان‌ها و افراد را تحریم کرده است.

نکته قابل تأمل است که این جاده یکطرفه آزادی بیان امریکایی برای کسانی که در تمجید از ترامپ تروریست و علیه سردار شهید قاسم سلیمانی، موضع گرفته اند، هیچ محدودیتی وضع نکرده و آنها آزادانه می توانند به طور هماهنگ و سازمان یافته از طریق صدها هزار صفحه جعلی، علیه دولت ایران و سایر دشمنان امریکا تبلیغات سیاسی به راه اندازند.

از سوی دیگر، فیسبوک در حالی خود را موظف به تبعیت از دستور امریکا برای ممنوعیت تبلیغ سازمان های به اصطلاح «تروریستی»‌ دانسته که تریبون این شبکه همچنان در خدمت تروریست های تکفیری، وهابی ها، هواداران داعش و القاعده و النصره قرار دارد و آنها می توانند بدون هیچ مانعی به تبلیغ و انتشار ویدئوهای جنایات وحشیانه شان و نیز یارگیری و جذب نیرو بپردازند؛ اما پست های مربوط به ترور ناجوانمردانه ضد تروریستی ترین فرمانده خاور میانه، در اقدامی وقیح و شرم آور از سوی تروریزم فرهنگی امریکا حذف می شود.

این نشان می دهد که آزادی بیان هم مانند امنیت و ثبات و دموکراسی و حقوق بشر و... شعاری ابزاری در خدمت اهداف و منافع امپریالیستی امریکای جنایتکار است و در این زمینه، تفاوت زیادی میان تروریزم نظامی دولتی، گروهک های مزدور تکفیری و وهابی و شبکه های اجتماعی شان وجود ندارد.

  پربازدید ترین