• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی اجازه گرفت بعد توییت کرد

غنی اجازه گرفت بعد توییت کرد

 وقتی فضای افغانستان بطور کامل در اختیار نیروهای نظامی آمریکایی قرار دارد چگونه اشرف غنی ادعا می کند که از فضا و خاک افغانستان هیچ کشوری مورد حمله قرار نمی گیرد؟

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای در واکنش به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله آمریکا، از "احتمال افزایش خشونت در منطقه" ابراز نگرانی کرده است.
در این بیانیه ای که اشرف غنی در صفحه توییتر خود منتشر کرده از ایران به عنوان "همسایه بزرگ... با مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی گسترده" و از آمریکا با عنوان "شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان" یاد شده و از هر دو طرف خواسته شده که از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند.
دولت افغانستان اطمینان داده که خاک این کشور "در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد."
غنی همچنین از مکالمه تلفنی که در این مورد با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا داشته سخن گفته و نوشته است که در این صحبت بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور ثالث تاکید شده است.
وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتر درباره این مکالمه نوشت: "با اشرف غنی در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی جهت حفاظت از آمریکایی‌هایی که زندگی شان در خطر بود، صحبت کردم. اقدامات رژیم ایران، منشا بی‌ثباتی در سراسر منطقه است. آمریکا از مردم و منافع خود محافظت می‌کند."

طرز نگارش بیانیه جناب غنی بگونه ای نیست که از افزایش خشونت در منطقه نگران باشد بل نگران تصامیم امریکایی ها در افغانستان است که به ضرر وی و تیم حاکم ارگ تمام شود.
اشرف غنی قبل از اینکه در صفحه توییتر اش چیزی راجع به ترور فرمانده سپاه قدس ایران بنویسد، از وزیر خارجه آمریکا کسب تکلیف می کند و اجازه می گیرد که راجع به این موضوع ابراز نظر کند.

در صحبت تلفنی اشرف غنی با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به صراحت از وی خواسته شده است تا تکلیف غنی در موضعگیری ترور قاسم سلیمانی مشخص شود و مایک پومپئو به اشرف غنی می گوید اجازه دارد بگوید فعلا از خاک افغانستان عملیاتی علیه ایران انجام نمی شود.

اینکه فعلا از خاک افغانستان عملیاتی علیه ایران انجام نمی شود به معنای این نیست که هرگز آمریکا از خاک افغانستان علیه ایران استفاده نمی کند بل به این معنی است که تا ضرورت احساس نشود این کار انجام نخواهد شد اما در صورت ضرورت حتما آمریکایی ها از خاک و فضای افغانستان علیه ایران استفاده خواهند کرد.

همانگونه که آمریکایی ها به عراقی ها وعده سپرده بودند که از خاک این کشور علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهند کرد اما برخلاف تمامی موازین بین المللی و قوانین بشری در جهان، در فرودگاه کشور عراق، میهمانان رسمی دعوت شده عراق را هدف موشک های هواپیماهای جنگی خود قرار دادند.
برهمگان معلوم و واضح است که این عملیات هوایی در خاک کشور عراق آنهم در فرودگاه این کشور، خالف تمامی موازین دیپلوماتیک و سیاسی می باشد.

اگر ادعای آمریکایی ها در راستای مبارزه با داعش در عراق و سوریه واقعی بوده است، چرا تنها فرمانده اصلی که باعث شکست داعش در عراق و سوریه بود را مورد هدف قرار دادند؟ امروزه مردمان عراق و سوریه سردار قاسم سلیمانی را مدافع اصلی شان در مبارزه با داعش میدانند و بزرگترین دلیل شکست داعش در کشورهای شان این فرمانده را می شناسند.

امروز مردمان عراق و سوریه تها دلیل حمله آمریکایی ها بر سلیمانی را بخاطر مبارزه جدی و پیگر اش با داعش ذکر می کنند. زیرا وی مانع پیاده شدن اهداف آمریکا در این کشورها شده بود که همانا ایجاد و تقویت داعش بوده است.

سران آمریکایی بارها اعتراف کرده اند که ایجاد کننده اصلی طالبان و بعدا داعش در منطقه حکومت های وقت آمریکا بوده است و در این مسیر هرآن کسی که مانع این هدف شان شده است را تروریست نامیدند در حالیکه خودشان به وجود آورنده و تجهیز کننده اصلی تروریست ها در منطقه بوده و هستند.

اینک بر همه ثابت شده است که رییس جمهور آمریکا بر هیچ عهد و قراردادی پایبند نیست و در مواقع مختلف بدون درنظر گرفتن موازین بین المللی و حقوق انسانی تصامیم دیوانه وار می گیرد و بجای کمک به ایجاد ثبات در جهان، تمامی منطقه با بی ثبات کرده است.

با این وجود، بر هیچ سخن و یا قراردادی از جانب ترامپ و در کل آمریکایی ها نمی شود اطمینان کرد زیرا در عهد شکنی و دروغ یکه تاز جهان شده اند و در ادامه این روند به جناب غنی هم که براساس وعده نه چندان محکم وزیر خارجه آمریکا توییت کرده است نمی شود اعتماد کرد.

وقتی فضای افغانستان بطور کامل در اختیار نیروهای نظامی آمریکایی قرار دارد چگونه اشرف غنی ادعا می کند که از فضا و خاک افغانستان هیچ کشوری مورد حمله قرار نمی گیرد؟

تا حالا چندین مراتب مناطق قبایلی پاکستان برای کوچ دادن پشتون های آن طرف خط دیورند به داخل افغانستان و انتقال آنان به مناطق امن شمال و غرب کشور، توسط هواپیماهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفته است و جالب اینجا است که پاکستان نسبت به این حملات هیچ واکنشی نشان نداده و آمریکایی ها این حملات را در بایکوت خبری انجام داده اند.

بنابر این همانگونه که مناطق قبایلی پاکستان توسط هواپیماهای آمریکایی برخاسته از پایگاه نظامی بگرام افغانستان مورد حمله هوایی قرار گرفت ممکن است مناطق دیگری از کشورهای همسایه توسط همین هواپیماها مورد حمله قرار گیرد و ارگ افغانستان همچنان نظاره گر باشد و هیچ کاری از دستش برنیاید.

  پربازدید ترین