• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا و ایجاد لیسه نظامی برای دخترکان افغانستان در دانشگاه مارشال فهیم!

آمریکا و ایجاد لیسه نظامی برای دخترکان افغانستان در دانشگاه مارشال فهیم!

 بسیاری از زنان و دخترکان کم سن و بی تجربه و حتی غیر مسلکی در مدارج بالای حکومتی بصورت کاملا غیر حرفه ای منصوب شده اند که این انتصاب ها ظاهرا دلیلی بجز "زن بودن شان" نمی تواند داشته باشد.

آمریکایی ها تصمیم دارند تا لیسه عالی آموزشی امنیتی ویژه خانم ها در دانشگاه مارشال فهیم در کابل ایجاد نمایند.
"هندرسون" معاون انکشافی بخش سیستیکای ماموریت حمایت قاطع، به دیدار اشرف غنی رفت و این موضوع را به اطلاع وی رسانید.
اشرف غنی نیز بدون هرگونه ملاحظه ای ایجاد این لیسه را تایید کرد و آمریکایی ها را در برنامه ریزی و ایجاد این لیسه آزاد گذاشت.
هندرسون گفت که هدف از ایجاد این مرکز آموزشی امنیتی، تشویق و ترغیب زنان و دختران افغان برای حضور در ساختار نهادهای امنیتی و دفاعی می‌باشد.

هرچند اشرف غنی از خود اختیاری ندارد و هرگز نمی تواند در مقابل طرح های خارجی ها بخصوص آمریکایی ها مخالفت کند اما در حال حاضر ایجاد لیسه نظامی برای خانم ها آنهم با مربیان آموزشی آمریکایی به صلاح امنیت روانی جامعه ما نیست.
در ادامه غنی، با ستایش از طرح ایجاد این مرکز آموزشی امنیتی گفت که مدرن سازی نظام آموزشی و فراهم آوری زمینه‌های آموزشی در مرکز و ولایات برای دختران افغان، از اولویت‌های حکومت شمرده می‌شود و در چند سال اخیر شاهد ایجاد مکاتب مسلکی در کشور بوده ایم که دختران افغان توانسته اند، به گونه‌ی تخصصی آموزش ببینند.
غنی تاکید کرد که عدم دسترسی دختران به تعلیم، چالش عمده فرا راه نظام آموزشی کشور بوده که با ایجاد مکاتب مسلکی دخترانه زمینه برای رشد و تقویت زنان فراهم خواهد شد.

اتخاذ این تصمیم از سوی آمریکایی ها و تایید جناب غنی در موقعیتی که از زنان در تمامی ساختارهای حکومتی بصورت سمبلیک و بیشتر برای استفاده جنسی افراد استفاده شده است، به صلاح نیست که لیسه نظامی مخصوص خانم ها آنهم با مربیان آمریکایی ایجاد شود.

برهمگان واضح است که بسیاری از زنان و دخترکان کم سن و بی تجربه و حتی غیر مسلکی در مدارج بالای حکومتی بصورت کاملا غیر حرفه ای منصوب شده اند که این انتصاب ها ظاهرا دلیلی بجز "زن بودن شان" نمی تواند داشته باشد.

داده‌های کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نشان می‌دهد که زنان شاغل در دولت افغانستان چیزی در حدود سی درصد کل کارمندان محلی دولت را تشکیل می‌دهند.
انتصاب هایی مانند معاون سیاسی وزیر دفاع، معاون وزیر داخله، معاونت مشاور در امنیت ملی، معاون وزارت‌ اقتصاد، معاون وزارت‌ بهداشت و...

در کنار اینکه رییس کمیسیون انتخابات، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، رییس کمیسیون حقوق بشر، عضو کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، وزرای امور زنان و اطلاعات و اطلاعات و فرهنگ و معادن که دونفر شان برکنار شده اند، از منصوبان اشرف غنی هستند.

انتصاب زنان در مشاغل کلیدی دولت، بخصوص در مناصب امنیتی و اداری تخصصی، از جمله انتقادهای تندی است که بر جناب اشرف غنی وارد شده اما از آنجایی که شخص ایشان پاسخگوی هیچ چیزی در این مملکت نیست، به این موارد نیز هیچ پاسخی نداده است.

  پربازدید ترین