• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمار تکان دهنده از تعداد معتادین در کشور

آمار تکان دهنده از تعداد معتادین در کشور

به گفتۀ مسؤولان وزارت صحت عامه، دو ملیون و 500هزار تن استفاده کننده‌گان موادمخدر در کشور وجود دارند.

مسؤولان وزارت صحت عامه، نبود کلینیک‌ها برای تداوی معتادان و نیز دسترسی آسان متعادان به موادمخدر را علت‌های افزایش معتادان مواد مخدر می‌دانند.

شکورحیدری، معاون تخنیکی کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت صحت عامه در این پیوند گفت: یک چالشی است که باید در اولویت دولت قرار بگیرد و تدابیر بسیار خوبی را باید بگیرد و تجربۀ دنیا باید انتقال شود و جلو این را بگیرد.

در همین حال، شماری از معتادان به موادمخدر، می‌‎گویند که مواد مورد نیاز شان را به آسانی بدست می‌آورند.

علی رضای بیست و هشت ساله که از نوجوانی به مواد مخدر معتاد شده‌است، می‌گوید هنگامی‌که سیزده ساله بود در ایران به مواد مخدر معتاد شد.

او می‌گوید که از رو آوردن به مواد مخدر پیشمان است؛ اما اکنون به آسانی نمی‌تواند ترکش کند: هوا خیلی سرد است. شب‌ها زیر پل استم. جایی برای رفتن ندارم. تمام فامیل من ایران است.

نوروز، معتاد دیگر نیز گفت: برای تداوی من نرفتم. هر باری که مأموران آمدند من فرار کردم؛ چون بد تعریف می‌کنند؛ می‌گویند در شفاخانه نان نیست.

بسیاری از معتادان به موادمخدر، در کوچه‌ها و پس کوچه‌ها و نیز در زیر پل‌ها زنده‌گی می‌کنند.

شماری از باشنده گان کشور، می‌گویند که بود و باش معتادان در کوچه‌ها، آنان را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده‌است.

محمد حسین، باشندۀ کابل گفت: یک بار یک چیز را دزدی می‌کنند و باردیگر چیزی دیگری را. مردم شکایت می‌کنند و از آنان ناراحت استند.

منصوراحمد، باشندۀ کابل دیگر کابل نیز افزود: دولت باید با کسانی که تجارت موادمخدر را می‌کند، برخورد جدی بکند.

وزارت صحت عامه در حالی از افزایش معتادان به موادمخدر سخن می‌زند که کلینیک‌ها برای تداوی این معتادان به اندازۀ کافی وجود ندارند.

  پربازدید ترین