• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش مولوی افراطی برای ایجاد تفرقه مذهبی بین شیعه و سنی در غرب کشور

تلاش مولوی افراطی برای ایجاد تفرقه مذهبی بین شیعه و سنی در غرب کشور

در حالی که همواره علمای اهل سنت و تشیع نسبت به گسترش افراطی‌گری هشدار داده‌اند یک مولوی افراطی در ولایت هرات گفت: مشکلات موجود در افغانستان به دلیل نقش داشتن شیعیان در ساختار سیاسی کشور است و آنها باید کنار گذاشته شوند.

 «مولوی مجیب‌الرحمان انصاری» امام جماعت مسجد جامع گازرگاه هرات در یک برنامه تلویزیونی در اظهاراتی تفرقه برانگیز گفت که افغانستان به این دلیل دچار مشکل شده است که «وقتی مقامات به قدرت می‌رسند یک شیعه را نیز در کنار خود می‌آورند».

وی با اشاره به حضور اهل تشیع در پارلمان کشور و به عنوان معاون در ریاست جمهوری و ریاست اجرایی نیز تصریح کرد: «با این وضعیت در افغانستان امنیت نمی‌آید».

این مولوی افراطی ادامه داد: «در افغانستان یا باید کل قدرت در دست تشیع باشد که این غیر ممکن است؛ هیچ وقت جمعیت 90 درصدی زیر بار جمعیت 10 درصدی.»

وی افزود: برای تامین امنیت و آرامش در افغانستان این جمعیت 10 درصدی باید سلب قدرت شوند؛ در غیر اینصورت امکان ندارد که گرگ و بره در کنار هم باشند و صلح و صفا و صمیمیت داشته باشند.

مجیب‌الرحمان انصاری در حالی موج جدیدی از تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه مذهبی در کشور را کلید زده است که در سال‌های اخیر نیز چندین مورد ترورها و بمب‌گذاری هدفمند در غرب کشور و از جمله ولایت هرات با حمایت کشورهای عربی و جریان‌های تکفیری انجام شده است.

پیش از این نیز برخی از علمای اهل سنت و شیعه در ولایت هرات نیز نسبت به گسترش افراطی‌گری و فعالیت جریان وهابیت در این ولایت هشدار داده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از مراکز آموزشی و مدارس دینی در قلب شهر هرات تفکر افراطی‌گری را ترویج می‌کنند.

برخی از مردم نیز نسبت به اقدامات اخیر مجیب الرحمان انصاری انتقاد کرده‌اند.

طلوع نیوز گزارش داد که تعدادی از کاربران کشور در فضای مجازی نوشته‌اند که مولوی انصاری در شمال هرات برای خودش حکومتی ساخته است.

وی به حامیانش گفته که برای اجرای حدود شرعی منتظر قانون و دولت نباشند و خودشان اجرا کنند.

بر اساس این گزارش، شماری از شهروندان هرات گفته‌اند که اقدامات مولوی مجیب الرحمان آشوب برانگیز است و حاکمیت قانون را در هرات با پرسش روبرو کرده است.

مولوی مجیب الرحمان در عربستان آموزش دیده است و در ولایت هرات علاوه بر خطیب مسجد، رادیویی را نیز راه اندازی کرده است.

  پربازدید ترین