• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش ظریف به تهدید تعرفه ای اروپا از سوی ترامپ: «زورمند لیسه را به یاد دارید؟»

واکنش ظریف به تهدید تعرفه ای اروپا از سوی ترامپ: «زورمند لیسه را به یاد دارید؟»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه با اشاره به گزارش واشتگتن پست درباره تهدید بریتانیا، فرانسه و آلمان از سوی ترامپ برای اجبار آن‌ها به فعال کردن سازوکار حل اختلاف در برجام، اروپا را به تسلیم شدن در برابر ایالات متحده آمریکا متهم کرد.

نشریه واشنگتن پست آمریکا روز چهارشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که چند روز پیش از آنکه کشورهای اروپایی مکانیسم حل و فصل اختلافات را فعال کند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آنها را به افزایش تعرفه موترها تهدید کرده بود.

آقای ظریف در یک پیام توییتری نوشت: «تسلیم‌ [اروپا مقابل آمریکا] مسجل شد. تروئیکای اروپایی باقی‌مانده‌های برجام را، برای اجتناب از تعرفه‌های جدید ترامپ، فروخت. دوستان من، این فایده‌ای ندارد. شما فقط اشتهای او را تحریک کردید. زورمند لیسه/دبیرستان خود را به یاد دارید؟ اگر می‌خواهید که حاکمیت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی/قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید.»

دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، با وجود گله از سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای مذاکره با آنان را ادامه داده بود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند با توجه به کاهش تعهدات ایران در قبال توافق هسته‌ای سال 2015، راهی جز فعال کردن سازوکار «حل و فصل اختلافات» (ماشه) ندارند. در صورت ادامه روند کنونی و ناتوانی تهران از اثبات پایبندی به برجام، تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای دوباره و به‌شکل خودکار علیه ایران فعال خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت سال 1397/ مه سال 2018 از برجام خارج شد و در مرحله نخست تحریم‌های پیشین این کشور علیه ایران بازگشت و در مراحل بعد تحریم‌های جدید نیز اعمال شدند. واشنگتن بارها از اعضای اروپایی برجام نیز خواسته بود که از این توافق خارج شوند.

از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، مناسبات میان تهران و واشنگتن به شدت متشنج شده است و دو کشور عملا تا پای رویارویی نظامی مستقیم پیش رفته اند.

  پربازدید ترین