• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای صلح ملغی شد

شورای صلح ملغی شد

وقتی اصل حکومت برای طالبان و همچنین آمریکایی ها زیر سوال رفته است، دیگر چه انتظاری از شورای صلح و هیات صلح و وزارت صلح می شود داشت که عرض اندام کنند؟

اشرف غنی رسما شورای صلح را ملغی کرد.
وی طی فرمانی ابلاغ کرد که تمام امور مربوط به صلح از سوی حکومت، از طریق و در هماهنگی با وزارت دولت در امور صلح صورت می‌ گیرد.
در خبرنامه وزارت دولت در امور صلح آمده است: مقام عالی ریاست جمهوری با صدور حکم، وزارت دولت در امور صلح را عهده ‌دار دارالانشای کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح ساخته و این کمیته باید هماهنگی در تصمیم‌ گیری روی ابعاد مختلف پروسه صلح را ایجاد کند.

اشرف غنی در فرمانی دیگر، کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح را نیز ایجاد کرد.
سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت: بر اساس فرمان اشرف غنی، این کمیته تمامی امور صلح را به پیش خواهد برد. این فرمان دو روز پیش از سوی رییس جمهوری صادر شده و چهارده نهاد دولتی در آن عضوهستند. بر اساس این فرمان تمامی روند صلح از سوی وزارت دولت در امور صلح و همین کمیته که ریاست آن را سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح برعهده دارد به پیش برده خواهد شد.

اشرف غنی، قبلا با لغو دارالانشای شورای صلح، وزارت دولت در امور صلح را ایجاد کرد و هدف آن را منسجم کردن فعالیت‌های مربوط به پروسه صلح خواند.
با این تصمیم تازه غنی، تمام امور مربوط به صلح از سوی حکومت، در وزارت دولت در امور صلح انجام می گیرد و شورای صلح به رهبری محمد کریم خلیلی به صورت کامل به حاشیه قرار گرفته است.

از زمان تشکیل شورای صلح تاکنون در ده سال، با هزینه ها و حقوق مزایای سرسام آور بدون کدام دستاوردی یکسره مشغول عذر و التماس نزد طالبان و دیگر مخالفان مسلح بودند و آخر کارشان بجایی رسیده بود که التماس های شان را رسانه ای کرده و رسما به دست پای طالبان افتاده بودند که بیایید و صلح کنید!

اعضای شورای صلح در کنار حقوق و معاشات و امتیازات فراوانی که دریافت کرده اند، تا کنون بیش از چهار هزار پروژه خیالی صلح را مطرح کرده و پول های آن را گرفته و معلوم نیست در کجا و به چه منظوری خرج کرده یا به کدام حساب ها واریز نموده اند.

سه سال قبل، سخنگوی شورای صلح اعتراف کرد که اعضای این شورا علاوه بر حقوق و مزایا و امتیازاتی که از این شورا دریافت می کنند، از جانب سفارتخانه های خارجی در کابل نیز مبالغی را گرفته و حتی برخی از آنان ماهانه بصورت مستمر از خارجی ها پول می گیرند. وی افزود که رییس دارالانشای سابق این کمیسیون هنوز از یک سفارتخانه ماهانه 9 هزار یورو دریافت می کند.

از اوایل کاری این شورا، تعداد زیادی از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا خواهان لغو و تعطیلی این شورا بودند اما به دلایل نامعلومی همچنان امتیازات و مزایای اعضای این شورا شارژ می شد و از تعطیلی آن هم خبری نبود.

شش سال قبل، مجلس نمایندگان پیرامون کارکردها و نتایج کاری شورای صلح جلسه اختصاصی تشکیل داد که در آن جلسه نمایندگان مجلس بصورت دستجمعی خواهان تعطیلی شورای صلح شدند. یکی از این نمایندگان در مجلس اظهار داشت: خواست این نمایندگان، لغو شورای صلح به دلیل نداشتن دستاوردهای لازم با وجود هزینه های زیاد در این مدت است. اگر این هزینه ها در بخش های دیگری از جمله اشتغال مصرف می شد، می توانست به بهبود وضعیت اشتغال کشور کمک کننده باشد. شورای صلح نتوانسته است عملکرد و راهکار درست و یا استراتژی مدونی داشته باشد و بیشترین بهره را از اقدامات این نهاد، طالبان و مخالفان مسلح کشور برده اند. وی افزود: دستاوردهای شورای صلح چه بوده است؟ سرنوشت طالبانی که از زندان آزاد شدند چه شد؟ افتتاح دفتر قطر به کجا انجامید؟ پول های هنگفت در این شورا به جیب چه کسی سرازیر شد؟

یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت: چندین بار از آدرس های مختلف صدا بلند کردیم که این شورا باید لغو شود اما حکومت بنا بر مصلحت ها، عده ای از رهبران جهادی که از نفوذ برخوردارند را در شورای صلح مصروف ساخته است و اینها اصلا توانمندی اینکه صلح بیاورند و یا مذاکرات صلح را پیش ببرند ندارند و به باور من نباید انتظار صلح از این شورا را داشت.

اینک پس از گذشت ده سال از عمر این شورا، عملا تمامی پروژه ها و طرح های خیالی صلح تعطیل شده و حتی هیات صلح حکومت هم بیکار شده و تمامی ابتکارات مذاکرات و نشست ها در دست آمریکایی ها است و آنان هم حاضر به افشای نتیجه مذاکرات نیستند و شورای صلح و هیات صلح که هیچ، دولت را هم در این زمینه در جریان دقیق نمی گذارند.

خلیلزاد در نشست اخیر با اشرف غنی و سران حکومت صرفا با کلمات بازی کرد و هیچ مفهوم کلی از مذاکرات و یا جزییات توافقات حاصل شده با طالبان را ارایه نداد.
وقتی اصل حکومت برای طالبان و همچنین آمریکایی ها زیر سوال رفته است، دیگر چه انتظاری از شورای صلح و هیات صلح و وزارت صلح می شود داشت که عرض اندام کنند؟

اینک دیگر همه به این نتیجه رسیده اند که مذاکرات بین آقا و بادار است و هیچ ارتباطی به دیگر نوکرها ندارد و این نوکرها بیجا سر و صدا نکنند و آرام در جای شان قرار بگیرند.

  پربازدید ترین