• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس معارف: طالبان مانع اعمار مکاتب در ولایت غزنی شده اند

رئیس معارف: طالبان مانع اعمار مکاتب در ولایت غزنی شده اند

ریاست معارف ولایت غزنی می گوید باوجودیکه در اعمار هر مکتب، دادن 10 درصد پول به طالبان را پذیرفته اند؛ اما باز هم به اعمار مکاتب اجازه نمی دهند؛ اما طالبان این اظهارات را رد میکنند.

محب الله انصار رئیس معارف ولایت غزنی، می گوید که امسال برنامه‌داشت، در ولسوالی های این ولایت 113 مکتب را اعمار نمایند؛ اما با مخالفت طالبان مواجه شده اند.

به گفتۀ انصار این مکاتب موجود است؛ اما تنها از سبب نبود ساختمان، شاگردان آن در طول زمستان از هوای سرد و در طول تابستان از سبب هوای گرم، با مشکلات مواجه اند.

نامبرده افزود: "در مناطق تحت تصرف طالبان، به اعمار مکاتب هیچ اجازه نمی دهند، در این عرصه ما بیشتر تلاش کردیم، از سوی مردم و شوراهای قومی نیز تلاش صورت گرفت؛ اما این مشکل حل نشد."

به گفتۀ انصار؛ آنها حاضر اند که در بخش اعمار مکاتب، به طالبان 10 در صد پول بدهند؛ اما آنها به این مقدار پول قناعت ندارند.

وی گفت: "طالبان از شرکت های اعمار مکاتب، پول بیشتر می خواهند و برخی شرکت ها آن را میدهند، که این عمل بر کیفیت کار تاثیر منفی دارد؛ زمانیکه ما از آنها میپرسیم، میگویند که پول را به طالبان داده اند و نمی توانند با پول اندک، با کیفیت خوب کار نمایند."

وی به گونۀ مثال گفت که در ولسوالی گیرو، 50 درصد کار یک مکتب تکمیل گردیده است؛ اما بخاطر ندادن پول، طالبان مانع این کار شده اند.

همچنان مدیر معارف یک ولسوالی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به آژانس خبری پژواک گفت که چندین بار با طالبان محل ملاقات کرده و پیرامون اعمار مکاتب، با آنها صحبت کرده است؛ اما آنها اجازه نداده اند.

وی افزود: "هر زمان که با طالبان صحبت کرده است، آنها برایش سخنان توهین آمیز گفته و اجازه اعمار مکاتب را نداده و افزوده اند که اگر بسیار تاکید کردید، شما را زندانی میکنیم، هیچ مکتب اعمار نکنید، فرزندان مردم را که آفتاب میزند، به مکاتب نروند."

وی اظهار داشت که مردم در جریان هر ماه، یک یا دو بار نزد وی مراجعه می نمایند و از وی میخواهند که مکتب را بسازند؛ اما طالبان مانع آن شده و اجازۀ این کار را نمی دهند.

از سوی دیگر، باشندگان غزنی نیز از طالبان میخواهند که به حکومت اجازه دهند که در تمام مناطق این ولایت مکتب بسازد.

نادرخان گیرو وال متنفذ قومی در شهر غزنی، گفت که اعمار مکاتب، نه به ضرر حکومت و نه هم به ضرر طالبان است.

وی افزود: "در مناطقى که مکاتب ساخته میشود، مردم آن به پای خود ایستاد میشوند و به ساختن کشور همکاری مینمایند، که این کار نه به ضرر طالبان و نه به ضرر حکومت است."

نامبرده بر حکومت انتقاد کرد که در مناطقى که مکاتب موجود است، شاگردان آن ضمن کمبود مواد درسی، با کمبود تجهیزات مواجه اند.

همچنان محمد اشرف یک تن از شاگردان لیسۀ شهید عبدالمتین در ولسوالی ده یک، به آژانس خبری پژواک گفت که از سالها بدینسو، در محل مصروف درس است که هیچ مناسب نیست.

وی افزود: "مکتب ما بسیار کهنه است، یعنی یک منزل پیشین است، دیوارهای بیشتر آن تخریب شده است، برای اعمار مکتب پول آماده است؛ اما طالبان اجازه نداده اند که برایش تعمیر ساخته شود."

بر اساس معلومات وی، بیشتر اوقات شاگردان در روزهای بارانی به دروس خویش حاضر نمی شوند؛ بخاطریکه حالت مکتب بسیار خراب می باشد و جای مناسب برای نشستن ندارد.

وی افزود: "بعضاً طالبان به مکتب ما می آیند و کتاب های ما را چک مى کنند و میگویند که در مدارس دینی بخوانید و در مورد دین معلومات کامل به دست بیاورید."

به گفتۀ وی؛ تمام مردم ولسوالی ها طاقت اقتصادی ندارند که خانه های خود را به شهر انتقال دهند و در شهر بالای فرزندان خود تعلیم نمایند.

همچنان محمد عالم پدر یک متعلم در غزنی، به آژانس خبری پژواک گفت که در مناطق بیشتر این ولایت، مکاتب فاقد تعمیر است و نه به کیفیت خوب برای متعلمین تدریس میشود.

وی افزود: "مکاتب فاقد تعمیر است، درس های شان خوب نیست، آموزگاران بیشتر اوقات حاضر نمی باشند، متعلمین نیز به تعملیم علاقۀ بیشتر ندارند؛ پس آیندۀ این اطفال چطور خواهد بود."

نامبرده گفت که خانۀ وی در ولسوالی است؛ اما در شهر دکان دارد و همه روزه اطفال خود را برای تعلیم به شهر می آورد.

وی از طالبان خواست که برای مسئولین حکومت، اجازه دهند که برای مکاتب تعمیر بسازند.

اما از سوی دیگر، طالبان این اظهارات را رد می نمایند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، گفت که طالبان در بدل اعمار مکاتب، از هیچ شرکت یا ریاست معارف، پول نخواسته اند.

وی افزود: "طالبان به اعمار مکاتبِى اجازه نمی دهند که از سوی حکومت، با کیفیت پایین ساخته میشود و در آن فساد می نماید."

نامبرده گفت که قبل از این نیز مکاتب بیشتر، از سوی حکومت با کیفیت بسیار پایین ساخته شده؛ پس به این خاطر آنها در حال حاضر، مانع اعمار مکاتب شده اند.

قابل یادآوری است که در ولایت غزنی، حدود 600 مکتب وجود دارد؛ 400 هزار متعلم در آن مصروف تعلیم اند؛ اما نصف مکاتب در این ولایت فاقد تعمیر است.

  پربازدید ترین