• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پارلمان: حکومت افغانستان از پیشرفت مذاکرات صلح بی خبر است

پارلمان: حکومت افغانستان از پیشرفت مذاکرات صلح بی خبر است

رئیس نمایندگان مجلس می گوید که مذاکرات صلح افغانستان میان امریکا، طالبان و پاکستان جریان دارد؛ اما حکومت افغانستان در حاشیه قرار گرفته است.

میر رحمن رحمانی رئیس مجلس نمایندگان، در جلسه امروز این جرگه گفت که پروسۀ صلح توسط امریکا، طالبان و پاکستان به پیش برده می شود و نماینده گان ملت در پروسه صلح سهیم نیستند.

وی، با بیان اینکه نماینده گان ملت باید از هر لحظه پیشرفت پروسه صلح با خبر باشند، علاوه کرد با تاسف که نمایندگان ملت از جریان پروسه صلح کاملا بی خبر اند.

موصوف، با تاکید بر اینکه پروسه صلح افغانستان بین سه جانب به پیش می رود، علاوه کرد: «از پیشرفت پروسه صلح حتا حکومت خبر نیست، زمانی که حکومت در جریان نباشد، پس ما ( ولسى جرگه )چگونه در جریان قررا بگیریم.»

همچنان عبدالرحمان وردک نماینده مردم میدان وردک در مجلس، با انتقاد از اینکه نماینده گان ملت، از پیشرفت های صورت گرفته در خصوص مذاکرات صلح اطلاع ندارند، گفت که مالک اصلی صلح، نمایندگان مردم در شورای ملی مى باشند.

وی، با ذکر اینکه نباید خانه ملت در موضوعات بزرگ ملی نادیده گرفته شود، خطاب به رئیس مجلس گفت: «بی تفاوتی نکنیم و نباید بگوئیم که ما در جریان قرار نداریم.»

بلقیس روشن نماینده مردم فراه در مجلس نیز با انتقاد از بی خبری اعضای پارلمان از روند مذاکرات صلح افغانستان، گفت که باید به نماینده های ملت معلومات داده شود؛ تا مبادا که شورای ملی به رخصتی زمستانی برود و بدون مشوره با نماینده های ملت، با طالبان معامله صورت بگیرد.

شمارى دیگرى از اعضاى پارلمان نیز چنین اظهارات داشتند.

از سوى دیگر، ریاست جمهوری نیز گفت که تاکنون جزئیات تازه در خصوص مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شریک نشده است؛ تا دیده شود که گفتگوها به کجا رسیده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور غنی، امروز که در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، ختم جنگ و آوردن صلح به افغانستان را از اولویت های رئیس جمهور غنی عنوان کرده و گفت که حکومت افغانستان، به منظور آغاز گفتگو با طالبان به آتش بس تاکید کرده است.

وی، آتش بس را پیش شرط گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان عنوان کرده و گفت که اگر آتش بس صورت نگیرد، در خصوص صلح به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.

موصوف، از طالبان خواست که فرصت فراهم شده را از دست ندهند و پیشنهاد آتش بس را بپذیرند و وارد مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شوند تا مردم شاهد ختم  جنگ باشند.

این در حالی است که از حدود یک سال به این طرف، گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا، به گونۀ وقفه یی در دوحه جریان دارد و با آنکه گزارش هایی از پیشرفت ها در این گفتگوها منتشر شده، تا حال به توافق نهایی دست نیافته اند.

  پربازدید ترین