• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

به عقاید یگدیگر احترام گذاشته و یگدیگر پذیر باشیم

اگر میخواهیم وضعیت کشور هایی چون (عراق، سوریه، یمن و غیره) در کشور ما تکرار نشود باید به عقاید یگدیگر احترام گذاشته و یگدیگر پذیر باشیم.

هیچ شکی وجود ندارد که اختلاف عقاید و برداشت های متفاوت از متون دینی نه از امروز بلکه از زمانهای دور و طولانی در جوامع اسلامی سابقه دارد و پیروان هر مذهبی برداشت خود را از متون دینی داشته و دارند. بطور مثال بحث جای نشینی پیامبر اسلام بعد از وفات شان که سبب ایجاد دومذهب شیعه و سنی گردیده که تعداد بر این باور بودند و هستند که تعیین جانشین پیامبر حق خداوند (ج) است لذا بر این باورند که اولاد پیامبر اسلام بعد از وفات شان با الترتیب جانشین پیامبر میگردند و عده دیگر جانشینی و خلافت را حق مردم دانسته و بر اصل شورا تمرکز مینمایند.

همچنین مسایل و موضوعات دیگری چون صفات خداوندج بحث معصومیت غیر انبیا (ع) -بحث تقدیر خیر و شر بحث جبر و اختیار- بحث شفاعت و استمداد از غیر خدا - حتی در فروعات دین بطور مثال در نماز دست ها بسته شود و یا رها گردد؟ اگر بسته شود زیر ناف بسته شود و یا بالای سینه؟ پاها مسح شود و یا شسته شود؟

چنانچه قبلا تذکر دادیم که بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) بحث جانشینی یکی از عوامل عمده ایجاد همین دو مذهب اهل سنت و تشیع گردید و هر یک از پیروان این دومذهب آثار و کتاب های زیادی برای اثبات مذهب خویش نوشته و بدسترس خود دارند و تا امروز بندرت دیده شده که شیعه سنی شده باشد و یا سنی شیعه و هر دو مذهب به راه های خود همچنان روان اند اگر میخواهیم که جامعه ما دارای گسستگی و از هم پاشیدگی بیشتری نگردد و با هم درگیری نداشته باشیم باید یکدیگر خود را با همان عقاید دینی و باورهای مذهبی که داریم بپذیریم

والسلام
سید محمد خیر خواه

  پربازدید ترین