• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست آمریکا، اروپا، ناتو و ملل متحد درباره افغانستان

نشست آمریکا، اروپا، ناتو و ملل متحد درباره افغانستان

 به گزارش تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، «نیکلاس کی» سفیر غیرنظامی سازمان ناتو، «رولاند کوبیا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا، «تادامیچی یاماماتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و «مارکوس پوتزل» نماینده ویژه آلمان در افغانستان در نشستی که در شهر دبی امارات برگزار شد درباره روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا با انتشار توییتی نوشت که دستور کار این جلسه شامل آتش‌بس، کاهش خشونت، آمادگی‌ها برای دوران پسا صلح، مذاکرات بین‌الافغانی، تضمین‌ها و تعهدات آینده، فراگیر بودن روند صلح افغانستان و بُعد منطقه‌ای آن بوده است.
وی افزود که دیدگاه‌ها در بسیاری از محورهای این نشست مشترک بوده و کار بر روی این برنامه‌ها ادامه دارد.

نماینده ویژه آلمان نیز در توییتی نوشت که همه شرکت کنندگان بر روی اهمیت کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق نظر داشتند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که در این جلسه درباره جلب پشتیبانی جامعه جهانی از روند صلح افغانستان بحث و تبادل‌نظر شده است.

این نشست در حالی برگزار شده است که سخنگوی طالبان اخیراً از آغاز چراغ خاموش مذاکرات آمریکا با این گروه خبر داده و گفته بود که گفت‌وگوها درباره امضای توافقنامه و نیز چگونگی برگزاری مراسم آن بود.

***

گذشته از این شعارها که سال ها است خارجی در آوردن امنیت و رفاه برای مردم افغانستان سر می دهند ولی هر روز که می گذرد اوضاع از قبل بدتر شده و افغانستان از منابع معدنی و آثار گرانبها خالی می شود، طالبان نیز دقیق در راستای برنامه های داده شده از سوی آمریکایی ها عمل می کنند و به دستور آنان نمی گذارند حتی یک روز آب خوش از گلوی مردم ما پایین برود.

احتمال می رود موضع دیگری که در این نشست مطرح شده باشد، حضور پر رنگ کشورهایی مانند روسیه، چین، ایران و هند در آینده افغانستان باشد. کشورهایی که همواره در کنار دیگر قدرت ها که عملا در غارت افغانستان سهم دارند، مدعی سهم از منابع افغانستان شده و حتی بارها به آمریکایی ها اعلام داشته اند که رسما آنان را وارد بازی افغانستان کنند اما آمریکایی ها از این امر سر باز زده اند.

چین و روسیه در حال حاضر بیشتر از دیگران نیاز به مواد معدنی و برخی از تولیدات طبیعی افغانستان دارند، به همین لحاظ تلاش می کنند تا کشورهای دیگری را نیز در این زمینه باخود شریک ساخته و بر آمریکا و اروپا فشار بیاورند تا آنان را نیز در غارت افغانستان شریک بسازند.

این بار اول نیست که کشورهای سهیم در غارت افغانستان دور هم جمع شده و راه های جلوگیری از ورود روسیه و چین و ایران و هند را در غارت افغانستان به بررسی می گیرند. اما در این میان عدم هماهنگی کافی و دقیق میان روسیه و چین و ایران و هند باعث گردیده تا همواره غارتگران اصلی پیروز میدان بوده از ورود کشورهای دیگر در افغانستان جلوگیری کنند.

یکی از راه های جلوگیری آمریکایی ها از ورود کشورهای روسیه و چین و ایران و هند به افغانستان، که تا کنون موثر واقع شده، مشغول کردن این کشورها به مسایل دیگری بوده است مانند درگیر کردن روسیه با اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه، درگیر کردن چین با مشکلات مسلمانان این کشور، درگیر کردن ایران در مسایل داخلی و تحریم ها و برخی دیگر کشورهای منطقه، درگیر کردن هند با کشمیر و دخالت پاکستان و...

در این میان، آنچه برای آمریکا و اروپا و ناتو و سازمان ملل متحد ارزش نداشته و بدان هیچ توجهی صورت نگرفته است، مردم و دولت افغانستان می باشند که آمریکایی ها از این ناحیه هرگز احساس خطر نکرده اند. زیرا مردم را به طرق مختلف درگیر امور داخلی کرده اند و دولت هم که دست نشانده خود شان است، طالبان و پاکستان هم که مهره های بازی آنان در این غارت هستند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ امیدی به آینده روشن افغانستان متصور نیست، همه در گیر امور داخلی شده ایم و از غارتگران اصلی غافل مانده ایم. غافل از اینکه طالبان و مواد مخدر و دولت و انتخابات و مجلس و فساد و... مهره های این بازی بزرگ هستند.

  پربازدید ترین