• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 37 درصد کارمندان وزارت مالیه را تاجیک ها، 39 درصد را پشتون ها و 4 درصد را هزاره ها تشکیل می دهد

 بیش از 37 درصد کارمندان وزارت مالیه را تاجیک ها، 39 درصد را پشتون ها و 4 درصد را هزاره ها تشکیل می دهد

مقام ها در وزارت مالیه می گویند که این وزارت در کابل و ولایت های دیگر 7722 کارمند دارد که از این تعداد 2925 تن را تاجیک‌ها تشکیل می‌دهد، یعنی بیش از 37 درصد از کاکنان وزارت مالیه از اقوام تاجیک هستند.
 
بنا به گفته مسئولان بخش ارتباطات وزارت مالیه در مورد قومیت کارمندان این وزارت، معلوماتی در اختیار خبرگزاری آوا قرار گرفته است که در ذیل به آن اشاره شده است.
 
بحث حضور عادلانه همه اقوام افغانستان در مقام‌های بالای حکومتی و بست های مافوق رتبه و حتی پُست‌های دیگر دولتی از جمله دغدغه های سیاست‌مداران و شهروندان کشور بوده است.

 مطابق این گزارش در وزارت مالیه و نمایندگی های مرتبط به آن جمعا 7722 کارمند ایفای وظیفه می کند که این افراد در کابل و سراسر کشور فعالیت دارند.
بر اساس این گزارش؛ از این تعداد 2925 کارمند را تاجیک‌ها تشکیل می دهد، که بیش از 37 درصد این کارمندان را به خود اختصاص داده است.
 
همچنین از کل کارمندان این وزارت 3007 تن را پشتون‌ها تشکیل می دهد که حدود 39 درصد را در بر گرفته است. همچنین ازبک‌ها با داشتن 312 کارمند در این وزارت و نمایندگی‌های آن در کشور بیشتر از 4 درصد کارمندان این وزارت را تشکیل می دهد.
 
قابل ذکر است که از مجموع 7722 کارمند این وزارت 374 کارمند را هزاره ها تشکیل می دهد که چهار اعشار هشت درصد را نیز این کارمندان را به خود اختصاص داده است.
 
همچنین از کل کارمندان وزارت مالیه 310 تن دیگر را سایر اقوام دیگر تشکیل می دهد که حدود چهار درصد دیگر را در برگرفته است.

حمید سلطانی استاد دانشگاه می گوید که می توان گفت شایسته سالاری در ادرات افغانستان وجود ندارد، مقام های بالای حکومتی بیشتر بر اساس وابستگی های سیاسی گماشته می شود و بست های اداری نیز تا حدود زیادی بر اساس واسطه بازی تعیین می شود.

  پربازدید ترین