• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار وزارت داخله ایران به اتباع غیرقانونی شاغل/ محمودی: مهاجرین می توانند در هر شغلی که دارند، کار کنند!

هشدار وزارت داخله ایران به اتباع غیرقانونی شاغل/ محمودی: مهاجرین می توانند در هر شغلی که دارند، کار کنند!

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ضمن هشدار به اتباعی که به صورت غیرقانونی وارد خاک این کشور شده‌ و هم اکنون مشغول به کار هستند، و برخورد با آن‌ها؛ از همکاری این اداره کل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ایجاد رسته و رشته شغلی برای پناهندگان خبر داد.

دکتر مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در خصوص رسته و رشته شغلی اتباع و مهاجرین خارجی در این کشور اظهار داشت: با توجه به این‌که بسیاری از اتباع و مهاجرین خارجی که به صورت قانونی وارد خاک ایران شده‌اند و مشغول به کار در حرفه‌های مختلف هستند، تلاش کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا این افراد در رسته و رشته شغلی که در آن متبحر هستند، پس از دریافت کارت کار، فعالیت خود را ادامه دهند، تا در زمان بازگشت به کشور خود، بتوانند به فردی تأثیرگذار تبدیل شوند.
 
وی در ادامه افزود: "در آمایش 14 طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، قرار بر این شد هر کدام از اتباع در هر رشته‌ای که کار می‌کنند، چه به صورت خود اظهاری و چه به صورت راستی آزمایی مشاغل، مورد بررسی قرار بگیرند".
 
دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی ایران گفت: "به این ترتیب هر کدام از اتباع با همان رسته و رشته شغلی که دارند، می‌توانند کار داشته باشند. به طور مثال فردی که مشغول انجام کارهای ساختمانی است؛ رسته شغلی این فرد می‌شود ساختمانی و رشته شغلی این فرد می‌شود گچ‌کاری یا سیمان‌کاری و...".
 
وی در ادامه با بیان این که ورود به کشور ایران  به صورت غیرمجاز، غیرقانونی محسوب می‌شود و عواقبی را برای این اتباع غیرمجاز دربرخواهد داشت، افزود: "توصیه می‌کنیم افرادی که به دنبال کار هستند، مراقب باشند در دام فریب باندهای قاچاق انسان نیفتند. این شبکه‌های قاچاق انسان، افراد را به بهانه این‌که برای شما موقعیت شغلی خیلی خوبی در کشور ایران فراهم کرده‌ایم، وارد خاک کشور می‌کنند، اما به هیچ کدام از وعده‌های خود عمل نمی‌کنند".
 
دکتر محمودی گفت: متاسفانه بارها شاهد جان باختن اتباع غیرمجاز در تصادفات جاده‌ای بودیم و یا این‌که قاچاقچیان با وعده و وعیدهای پوشالی از اتباع میلیون‌ها تومان پول کلاهبرداری کرده‌اند.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران افزود: اتباع می‌توانند طبق مقررات و قوانین با داشتن پاسپورت وارد خاک ایران شوند. شاید در این میان افرادی نیز حضور داشته باشند که به صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده و اتفاقا مشغول کار نیز هستند، این افراد باید بدانند که پس از دستگیری، برچسب متجاوز مرزی به آن‌ها زده می‌شود و عواقب بعدی برای آن‌ها گران تمام خواهد شد.

  پربازدید ترین