• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین شهر بزرگ ولایت ادلب در محاصره ارتش سوریه قرار گرفت

دومین شهر بزرگ ولایت ادلب در محاصره ارتش سوریه قرار گرفت

منابع آگاه اعلام کردند که ارتش سوریه موفق شد همه محورهای منتهی به معرة النعمان دومین شهر بزرگ ولایت «ادلب» را پس از موفقیت‌های چشم‌گیر متوالی طی چند روز اخیر، تحت کنترل خود در آورد.

ارتش سوریه امروز موفق شد روستای «کفروما» در جنوب ولایت «ادلب» را آزاد کرد و به این ترتیب موفق شد از همه محورها، شهر «معره النعمان» دومین شهر بزرگ ولایت ادلب، را به محاصره خود در آورد.

یک منبع آگاه نظامی سوریه در گفت‌وگو با «روسیا الیوم»،  با اعلام این خبر گفت که در چنین وضعی دیگر چیزی به اعلام تسلط کامل بر این منطقه باقی نمانده است.

این عملیات در پی تسلط ارتش سوریه بر چندین روستا و شهرک در منطقه ادلب در روز دوشنبه (دیروز - 27 ژانویه) و محاصره مقر نیروهای «تحریر الشام» در شهر راهبردی معره النعمان از سه جهت ، صورت گرفت.

دیروز منابع آگاه محلی اعلام کرده بودند که ارتش سوریه، پس از پیشروی به سوی پایگاه «وادی الضیف» و روستای «الزعلانه»، به سوی محور شهرک «معصران» در شمال شرق معره النعمان حرکت کرده و پس از تسلط بر این شهرک و روستای «تل الشیخ»، کنترل جاده بین‌المللی بین «المعره» و «سراقب» را در دست گرفت. نیروهای ارتش سوریه سپس به جاده بین‌المللی «ام 5» در شمال معره النعمان رسیدند و تلاش کردند تا به سوی غرب این جاده بین‌المللی پیشروی کنند و به جاده معره النعمان - اریحا در اطراف کوه «الزاویه» برسند و شهر معره النعمان را از همه طرف جز جهت غربی، تحت محاصره خود درآورند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز دوشنبه اعلام کرد که یگان‌های ارتش سوریه پس از درگیری‌ شدید با تروریست‌های جبهة النصره و همپیمانان آنها، بر چندین شهرک در شمال شرق شهر «معره النعمان» واقع در حومه جنوبی ادلب سیطره یافته‌اند و تروریست‌ها را تا روستای «معردبسة» در منطقه تعقیب کرده‌اند.

به نوشته «العربی الجدید»، هدف نیروهای ارتش سوریه از محاصره شهر معره النعمان، جلوگیری از جنگ‌های خیابانی است که می‌تواند هزینه‌های سنگینی به همراه داشته باشد. ارتش سوریه از بیستم دسامبر سال گذشته با حمایت روسیه و ایران عملیاتی را برای آزادسازی مناطق جنوبی ادلب آغاز کرد و طی چند روز اخیر پیشروی‌های قابل ملاحظه‌ای در این عملیات داشته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، طی کمتر از یک هفته اخیر، ارتش سوریه، روستاهای زیادی در جنوب معره النعمان را آزاد کرد و 40 منطقه از جمله «سراقب» و شهر معره النعمان را تحت محاصره درآورد.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»  -نزدیک به معارضان- نیز پیشروی چشمگیر نیروهای ارتش نظام اسد به سمت شهر معره النعمان در ولایت ادلب پس از درگیری با جناح‌های مسلح و کشته شدن 23 تن را تایید کرد.

از سوی دیگر، برخی از طرف‌های مسئول همکاری با ارتش سوریه برای شانزدهمین روز متوالی برای استقبال از ساکنانی که تمایل دارند از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها در حومه جنوبی ادلب و حلب خارج شوند، اعلام آمادگی کردند. این افراد می‌توانند از طریق گذرگاه‌های انسانی در «ابوالضهور»، «الهبیط» و «الحاضر» از این مناطق خارج شوند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، تروریست‌های جبهه النصره مانع رسیدن ساکنان این مناطق به گذرگاه‌های انسانی ایجاد شده می‌شوند و راه را بر روی خودروهای حامل غیرنظامیان به سوی این گذرگاه‌ها، می بندند.

ولایت ادلب در شمال غرب سوریه و در همجواری حلب در شرق، حماه و لاذقیه در جنوب و غرب خود قرار دارد. از 28 آذر ماه، شرق و جنوب این ولایت به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه شاهد نقض گسترده آتش‌بس و تشدید درگیری‌ها توسط گروهک جبهه النصره بوده است.

  پربازدید ترین