• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معامله ترامپ چوب لیلام به فلسطین

 معامله ترامپ چوب لیلام به فلسطین

بعد از سه سال وعده و وعید شب گذشته ترامپ از معامله تاریخی اش با اسرائیل پرده برداشت.

اگر چه پیش از این ترامپ با انتقال سفارت امریکا از تل اویو به قدس بر پایتختی قدس برای اسرائیل تاکید کرده بود اما شب گذشته رسما از این نگاه آمریکایی پرده برداشت و تاکید کرد در طرح او قدس پایتخت غیر قابل تقسیم برای اسرائیل خواهد بود.
تاکید ترامپ بر استقلال اسرائیل بعد از 70 سال مبارزه فلسطینیان و تهدید دولت های مسلمان مبنی براینکه از این پس ملزم خواهند بود اسرائیل را به رسمیت بشناسند حکایت از آن دارد که ترامپ همچنان نسبت به موفقیت آمیز بودن طرح خود در از بین بردن هویتی به نام فلسطین و آرمان فلسطین تردید جدی دارد. او در این سخنرانی کشورهای اسلامی را موظف به تصحیح خطایشان در مشروع ندانستن اسرائیل دانست.
ترامپ با تهدید محمود عباس تاکید کرد چنانچه نسبت به طرح او تسلیم نشود با ترامپ و آمریکا رودررو خواهد بود و این ترامپ است که به حساب او خواهد رسید. با این بیان تکلیف همه مخالفان این طرح را یک جا روشن کرد. بی گمان شب گذشته عباس بهای خوش خدمتی خود به امریکا در پذیرش اوسلو را پرداخت.
تاکید ترامپ بر ضعیف شدن ایران از یک سو و معرفی حذف فیزیکی سردار سلیمانی از دیگر سو به عنوان دستاورد سه ساله حکومتش که البته با تشویق و دست دادن نتانیاهو با او همراه شد نشان می دهد ترور سردار سلیمانی و شهادت او در تسریع ترامپ در اعلان طرحش موثر بوده است. ترامپ با خود می پندارد با این اقدام تروریستی توانسته است از علاقمندان و وفاداران به مساله فلسطین گونه ای زهر چشم بگیرد.
نکته قابل توجه در این جلسه حضور سفرای امارات، بحرین و عمان بود که مورد تقدیر ترامپ قرار گرفت اینکه در این جلسه نماینده سعودی حضور نداشت به نظر حکایت از تقسیم کاری دارد که میان سعودی و وابستگان منطقه ای خود در برخورد فریبکارانه با آرمان فلسطین صورت داده شده است.
در حقیقت ترامپ شب گذشته فقط و فقط و به شکلی رسمی از معامله قرن (ترامپ) رونمایی کرد والا پیش از این و در فرصت های مختلف ابعاد این معامله را علی الارض رسانه ای اعلام و حقنه کرده بود. انتقال سفارت ، تاکید بر مالکیت اسرائیل بر بلندی های جولان، محدود کردن دایره آورگان فلسطینی از 5 میلیون نفر به 40 هزار نفر، فشار به روی آنرووا برای تقلیل کمک به فلسطینیان، استقبال از قانون تعلق شهرک های صهیونیستی به اسرائیل، تایید قانون یهودی سازی اسرائیل و ... جملگی ابعاد معامله ترامپ هستند که پی از این از انها رونمایی شده بود.
سوال بی پاسخ شب گذشته این است که آیا تلاش های مشترک ترامپ نتانیاهو و کشورهای عربی وابسته چه قدر خواهد توانست نتانیاهو را از محاکمه نجات دهد و ترامپ را آسوده خاطر از دو کابوس استیضاخ و خون خواهان قاسم سلیمانی کند.

  پربازدید ترین