• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هند بودجه توسعه بندر چابهار را دوبرابر کرد

هند بودجه توسعه بندر چابهار را دوبرابر کرد

دولت هند در بودجه سال 2020-2021 خود بودجه اختصاص‌یافته به پروژه بندر چابهار در ایران را در مقایسه با سال گذشته دوبرابر کرده‎است.

نشریه «پرینت» امروز یکشنبه (13 دلو) در گزارشی نوشت که در بودجه اعلام‌شده برای وزارت امور خارجه هند، یک میلیارد روپیه هندی که معادل 14 میلیون و 10 هزار دالر است،‌ برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته شده‌است. سند بودجه سال 2020-2021 دولت هند، روز گذشته (12 دلو) به پارلمان این کشور ارائه شد.

دولت هند در سال 2018-2019 پولی برای پروژه چابهار در بودجه خود در نظر نگرفته‌بود؛ اما سال گذشته این کشور یک بودجه 450 میلیون روپیه‌ای برای این پروژه در نظر گرفت که به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران، از این بودجه استفاده نشد.

اما در حال حاضر امریکا برای توسعه بندر چابهار به هند یک معافیت از تحریم‌های ایران داده‌است. گفته می‌شود امریکا در ماه دسامبر یک تضمین کتبی به هند ارائه کرده‌است که بر اساس آن هند می‌تواند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار اقدام کند.

بندر چابهار ایران از جهات مختلفی برای هند اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. همچنین این بندر که در دریای عمان قرار گرفته‌است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. به باور کارشناسان اقتصادی، بندر چابهار برای افغانستان به دلیل کاستن از وابستگی به پاکستان، اهمیت راهبردی دارد.

  پربازدید ترین