• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عربستان باز هم در مساله حمایت از فلسطین کارشکنی کرد

عربستان باز هم در مساله حمایت از فلسطین کارشکنی کرد

دولت عربستان از مشارکت هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده جلوگیری کرد.

- این اولین بار نیست که رژیم سعودی که در امر حمایت از مساله فلسطین کار شکنی می کند و در عمل سعودی هماهنگی محور آمریکایی، عبری و عربی در تضعیف این مساله اسلامی -عربی را عهده دار است اما ممانعت از حضور رسمی نمایندگان جمهوری اسلامی در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده آن هم پس از اعلان رسمی "معامله ترامپ" دیگر هیچ شکی باقی نمی گذارد که سعودی در تصمیم خود در کم رنگ کردن مساله فلسطین، به رسمیت شناختن پایتختی قدس شریف برای اسرائیل و حذف کامل مساله اوارگان فلسطینی شمشیر را از رو بسته است.

-در حالی که بن سلمان 3 سال پیش و در مصاحبه ای رسمی برای اشغالگران اسرائیلی حق حیات در سرزمین های اشغالی قائل شد اقدام اخیر در عدم صدور روادید برای نمایندگان ایرانی خواهان شرکت در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی دور از انتظار نبود.

-حضور سفرای بحرین، مصر و عمان به نمایندگی از سعودی در جلسه رونمایی از "معامله ترامپ" در آمریکا و تشویق و حمایت از آنچه ترامپ و نتانیاهو انجام دادند این نکته اساسی و سوال مهم را مطرح می کند که در سایه عدم حضور نمایندگان ایرانی که از جمله مدافعین سرسخت آرمان فلسطین و به پایتختی قدس شریف هستند انتظار کدام خروجی را می توان از این نشست داشت؟

-به نظر می رسد تلاش سعودی در این مرحله و پس از اعلان رسمی "معامله ترامپ" متوجه تقلیل مساله فلسطین از موضوعی اسلامی –عربی به موضوعی محدود به چند کشور باشد و در مراحل بعدی و در سایه وقت کشی حرکتی بلند مدت برای به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین در دستور کار قرار گیرد، امری که به دلیل حساسیت بیش از یک میلیارد و 700 هزار مسلمان از همین الان محکوم به شکست می نماید.

-رفتار عربستان در این خصوص نشان می دهد از سویی این رژیم صلاحیت میزبانی این چنین اجلاس های مهمی را ندارد بر این اساس و از آن جهت که در این مساله خاص محکوم و متهم به طرفگیری از امریکا و اسرائیل است بایستی هرچه سریعتر مشمول مواخذه جهانی و تجدید نظری جدی در این خصوص شود.

  پربازدید ترین