• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دفتر سیاسی طالبان در قطر؛ تشیع افتخار اسلام و افغانستان است!

 دفتر سیاسی طالبان در قطر؛ تشیع افتخار اسلام و افغانستان است!

دو تن از علمای شیعه شورای اخوت اسلامی افغانستان که با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده، در گفت‌وگو با آوا، به نقل از اعضای دفتر سیاسی طالبان می‌گویند، تاکنون کسانی که به آن‌ها مراجعه نموده، متقاضی منافع شخصی و شراکت در قدرت بوده‌اند، اما خواسته‌ها و دیدگاه‌های این علمای شیعه، برخلاف دیگران، مصالح عمومی و حقوق جمع زیادی از مردم تشیع را شامل می‌شد و برای نمایندگان طالبان جای تامل داشت. در این دیدار، نمایندگان طالبان؛ تشیع را افتخار اسلام و افغانستان خوانده و تأکید کرده‌ که طرفدار نظام اسلامی در افغانستان و حضور همه‌ اتباع کشور بدون تبعیض هستند.

در ماه جدی سال روان هیئتی از سوی اجماع ملی و شورای اخوت اسلامی به شمول محمد جعفر قندوزی و سید جعفر عادلی حسینی، دو تن از علمای شیعه این شورا و برخی از جریان‌های سیاسی دیگر به دعوت وزارت خارجه قطر، به این کشور سفر کرده و با هیئت مذاکره‌کننده طالبان گفت‌وگو کرده است.
 
"سید جعفر عادلی حسینی"، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان و یکی از اعضای این هیئت در رابطه با جزئیات و نتیجه این سفر می‌گوید: "بر اساس دعوت وزارت خارجه کشور قطر، هیئت افغانی با 7 تن از نماینده‌های طالبان که عبارت از شیر محمد عباس استانکزی، رییس هیأت مذاکره کننده با امریکا، مولوی شهاب‌الدین دلاور، رئیس مذاکره کننده بین‌الافغانی، دیپلمات پیشین طالبان و رئیس سابق محکمه تمیز این گروه در قندهار، قاری دین‌محمد حنیف، وزیر پلان و تحصیلات عالی امارت طالبان، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و سفیر سابق طالبان در پاکستان، ملا نورالله نوری، والی سابق طالبان در بلخ، شیخ الحدیث سید رسول حلیم، رییس سابق شوراى پشاور طالبان، مولوی ضیاءالرحمن مدنی، والی سابق لوگر در امارت طالبان و دکتر مزارگل صالح، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، برای خاتمه جنگ 40 ساله‌ افغانستان، تضمین امنیت تمامی اتباع کشور و ادامه‌ گفت‌وگوهای صلح و نشست بین‌الافغانی گفت‌وگو کرده است".
 
به گفته نقل از عادلی، در این نشست "شیرمحمد عباس استانکزی" با مرور تاریخچه‌ تأسیس طالبان ذکر کرده است: "عوامل جنگ‌های داخلی، احزاب جهادی بود که باعث ایجاد و شکل گرفتن تحریک طالبان گردید".
 
استانکزی در ادامه افزود: "اگر گفت‌وگو بر سر موضوعات مطرح شده با امریکایی‌ها نتیجه داد، نشست‌های بین‌الافغانی با مردم افغانستان و مشارکت طالبان و دولت موجود درباره صلح آغاز می‌شود".
 
به گفته رییس هیأت مذاکره کننده با امریکا، هرچند امریکایی‌ها تاکید دارند که عملی شدن توافقات آن‌ها با طالبان مشروط به آتش بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد، اما برعکس طالبان مدعی هستند تا زمانی که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج نشوند، آتش‌بس نمی‌کنند.
 
عادلی افزود، استانکزی همچنان خاطرنشان کرد که قانون اساسی جدید با معیارهای اسلامی و ارزش‌های افغانی پس از خروج کامل نیروهای خارجی تدوین می‌گردد و این قانون اساسی بر مبنای دین اسلام، ارزش‌های افغانی، عدالت اجتماعی و افتخارات تاریخی، حقوق بشر اسلامی، کرامت انسانی و ارزش‌های ملی و تضمین‌کننده‌ تمامیت ارضی و عدالت اجتماعی خواهد بود. این قانون، از یک حکومت قوی مرکزی مبتنی بر مشارکت عادلانه‌ همه‌ اقوام افغانستان حفاظت می‌کند؛ در منازعات منطقه‌ای و جهانی بی‌طرف می‌ماند.
 
به گفته این عضو شورای اخوت اسلامی، مواردی که بیشتر با هیأت طالبان مورد بحث قرار گرفت؛ ختم اشغال، پایان جنگ، صلح و امنیت عمومی و استقرار نظام اسلامی در افغانستان بود.
 
عادلی ادامه داد، در این نشست یکی از اعضای اجماع ملی افزود: "برای ما دین مهم‌تر از مذهب است و ما معتقد به امت واحده و اخوت اسلامی هستیم، از چهار سال به این سو جمعی تحت عنوان اجماع ملی برای صلح، با شعار انسانیت، اسلامیت و افغانیت فعالیت داریم".
 
به گفته وی، یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در پیوند با این شعارها گفت؛ "شما شعار می‌دهید و ما در عمل برای آن قربانی دادیم".
 
این عضو شورای اخوت اسلامی در ادامه پیرامون پیشنهاد کاهش خشونت‌ طالبان به جای آتش‌بس که از سوی حکومت افغانستان رد شده، گفت: "گرچه مردم افغانستان با چالش‌های بی شماری روبرو هستند که در این نشست پرداختن به همه‌ موارد کاری مشکل و دشواری بود، اما آنچه که به عنوان اولویت می‌خواهیم در این نشست مطرح ‌نماییم، مصالح عمومی و دغدغه‌های شهروندان افغانستان، مخصوصا جمعیت هشت میلیونی اهل تشیع کشور است و نه منافع شخصی و اگر حاکمان و سیاست‌مداران کشور از دوران حاکمیت مجاهدین به این سو دنبال منافع شخصی خود بوده‌ و منافع و مصلحت عمومی را قربانی نموده‌اند، باید به صورت جدی در مورد این مسئله تفکر کرد که با چه مکانیسم می‌توان جلو سوءاستفاده سیاسیون حرفه‌ای از احساسات پاک مردم را گرفت و مصلحت عمومی را محور سیاست و قدرت قرار داد؟! امروزه این مسئله باید مهمترین مسئله و دغدغه برای نهادهای دینی، مذهبی، مدنی، اندیشمندان و نخبگان علمی کشور قرار بگیرد".
 
عادلی افزود، مواردی که توسط دکتر جعفری قندوزی و او با گروه طالبان مطرح شده، عبارت است از حفظ رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی کشور، حفظ و مصونیت قانون احوال شخصیه اهل تشیع افغانستان، حضور مردم تشیع به تناسب جمعیت، لیاقت و شایستگی، تأمین امنیت مراکز مذهبی، علمی، فرهنگی و آموزشی اهل تشیع، حفظ حقوق انسانی اتباع افغانستان و از جمله زنان و جایگاه جامعه‌ مدنی با معیارهای دینی و بین‌المللی و....
 
به گفته وی، این نمایندگان شورای اخوت اسلامی در دیدار با نمایندگان طالبان کارکردهای 15 ساله‌ این شورا را یادآوری کرده و به مهم‌ترین اهداف آن که تقویت مشترکات و معذور دانستن یک‌دیگر از اختلافات فقهی و حل منازعات است، اشاره کرده‌اند.
 
عادلی خاطرنشان کرد، گفته شد که قانون اساسی هر کشور عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور است و قوانین دیگر براساس این قانون نگاشته می‌شود؛ در قانون اساسی علاوه بر تعریف اصول سیاسی، تعیین ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت، حقوق شهروندان یک کشور تعیین و تضمین می‌شود و در این موارد نیز خواهان دیدگاه طالبان شدیم.
 
به گفته وی، در ادامه از جانب اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر مطرح شد، تا کنون کسانی که به آن‌ها مراجعه کرده، متقاضی منافع شخصی و شراکت در قدرت بودند، اما خواسته‌های شما مصالح عمومی و حقوق جمع زیادی از مردم تشیع را شامل می‌شود.
 
نمایندگان طالبان در این مورد ادامه داده‌اند: "در زمان امارات اسلامی اکثرا در مراسم عزاداری و مذهبی اهل تشیع شرکت می‌کردیم و در مسائل مذهبی مشکل نداریم، ما پیشنهادات شما را برای رهبران ما منتقل نموده و آن را حق طبیعی شما می‌دانیم".
 
این عضو شورای اخوت اسلامی، نکات زیر را بخش دیگری از گفته‌های نمایندگان طالبان خواند:
"نمایندگان طالبان؛ تشیع را افتخار اسلام و افغانستان خواندند و افزودند که ما طرفدار نظام اسلامی در افغانستان، حضور همه‌ اتباع کشور بدون تبعیض هستیم و نباید اتباع افغانستان در سرنوشت کشورشان نادیده گرفته شوند. ما مخالف طرح بحث اکثریت و اقلیت هستیم، پیشنهادات و دغدغه‌های شما به رهبران ما منتقل می‌شود و در زمینه با شما و شورای اخوت اسلامی که آرزوی دیرینه‌ مردم افغانستان هست، در ارتباط هستیم. در راستای عملی شدن ختم جنگ و تأمین صلح و امنیت در کشور همکار هستیم و باید نشست و گفتگوها پیرامون صلح با نهادهای بی طرف و از جمله شورای اخوت اسلامی ادامه یابد".
 
جعفر عادلی می‌گوید: "طالبان در پاسخ به دیدگاه دکتر جعفری که زنان افغانستان همواره نگران هستند که عدم حضورشان در مراکز آموزشی و ممنوع شدن کار برای آنان در خارج از خانه، به معنی مخالفت طالبان با آموزش و کار زنان است، در حالی که اسلام برای زنان حقوق و ارزش فوق‌العاده قائل است، پاسخ دادند که متعهد به دادن حق آموزش و کار و تمام حقوق زنان به غیر از سِمت قضایی و ریاست جمهوری، بر اساس قانون اسلام و فرهنگ افغانستان هستیم و دین اسلام، به مراتب بیش تر از مسیحیت و ادیان دیگر است، مخصوصا غرب که ارزش زن را به عنوان تبلیغات و کالا پایین آورده‌ است. زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری در مقابل مردان و وسیله‌ هیجان جنسیِ مرد است و آن‌ها زن را، بلکه انسان را کالا می بیند و امروز در غرب، زن و حقوق زنان به عصر جاهلیت بازگشته، اما اسلام در مورد حقوق و آزادی های زن مانند: مالکیت خصوصی زن، مهریه، ارث، دریافت هزینه زندگی از شوهر سابق پس از طلاق، و امتیازات بسیار دیگر سخن گفته است".
 
به گفته این عضو شورای اخوت اسلامی، در بخش دیگری از اظهارات اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته شد؛ "به باور ما 19 سال حضور امریکا بر مشکلات مردم ما افزود و ما جنگ را در افغانستان راه حل نمی‌دانیم، حدود دو سال با خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه‌ امریکا گفتگو داریم و نیز تاکنون با زنان، جامعه مدنی، شخصیت‌های مهم سیاسی و اجتماعی مستقل دیدار داشتیم".
 
طالبان خاطرنشان کرده که تاکنون حاضر به مذاکرات با دولت افغانستان نشده‌ است؛ اما پس از امضاء توافق‌نامه، تیم مذاکرات بین‌الافغانی 17 نفر از طالبان، 3 نفر از حکومت و بقیه از جانب مردم خواهد بود.

  پربازدید ترین