• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آبه: در هیچ عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه شرکت نمی کنیم

آبه: در هیچ عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه شرکت نمی کنیم

نخست‌وزیر جاپان با تشریح مواضع نیروهای این کشور در غرب آسیا گفت نیروهای جاپانی در هیچ عملیات نظامی تحت نظارت آمریکا شرکت نکرده و اطلاعاتی نیز با نیروهای آمریکایی به اشتراک نمی‌گذارند.

«آبه شینزو» نخست‌وزیر جاپان روز سه‌شنبه درباره نحوه حضور نیروهای این کشور در منطقه گفت، یگانی از نیروی دریایی این کشور که هم اکنون در غرب آسیا مستقر است در هیچگونه عملیات ارتش آمریکا شرکت نخواهد کرد.

به نوشته نشریه «دیپلمات»، نخست‌وزیر جاپان در نشست کمیته بودجه مجلس نمایندگان این کشور گفت: «در حالی که یگان ما هر روز یکبار اطلاعاتی را در اختیار ارتش ایالات متحده قرار می‌دهد، اما در عملیات نظامی تحت نظارت این کشور شرکت نخواهد کرد.»

آبه در پاسخ به سئوالی درباره نحوه همکاری نیروهای کشورش با کشتی‌های جنگی آمریکا مستقر در منطقه در صورت مشاهده کشتی مظنون گفت که در چنین حالتی، یک ناوشکن جاپانی می‌تواند با یک کشتی جنگی آمریکا ارتباط مستقیم برقرار کند، اما اطلاعاتی که می‌تواند به عنوان مشارکت در یک عملیات نظامی آمریکا در نظر گرفته شود را به اشتراک نمی‌گذارد.

بر اساس این گزارش، یک ناوشکن جاپانی روز یکشنبه پایگاه خود در استان «کاناگاوا» را به مقصد غرب آسیا ترک کرد تا به اولین مأموریت جمع‌آوری اطلاعات نیروهای جاپانی در خارج از کشور بپیوندد. قرار است کشتی جنگی «تاکانامی» نیز اواخر فوریه (حوت) به این مأموریت بپیوندد. در 20 ژانویه ( دوشنبه 30 جدی) این کشور دو فروند هواپیمای تجسسی نیز به منطقه اعزام کرد. دولت جاپان اعلام کرده این ماموریت با به منظور اطمینان از ایمنی حمل و نقل تجاری مرتبط با جاپان در منطقه است.

جاپان قصد دارد در مأموریتی یک ساله، ناوشکن‌ها‌ی خود را در سه دوره چهار ماهه به خاورمیانه اعزام کند. این مأموریت می‌تواند با تصویب کابینه جاپان تمدید شود.

براساس گزارش رسانه‌های جاپانی، 260  نظامی جاپانی همراه  یک ناوشکن در این ماموریت شرکت خواهند کرد. جاپان بعد از فشارهای آمریکا تصمیم گرفت در ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه برای به اصطلاح حفاظت از تضمین عبور و مرور دریایی مشارکت کند.

  پربازدید ترین