• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اروپایی ها و آمریکایی ها؛ مشتریان دست باف های رشیده

اروپایی ها و آمریکایی ها؛ مشتریان دست باف های رشیده

هرچند پدیدۀ مهاجرت همواره در میان مردم بازتاب‌های منفی داشته، اما در این میان کسانی هم هستند که با مهارت‌های جدید به کشورشان برگشته و برای خانواده و جامعۀ خود سودمند واقع شده‌اند.

رشیده، دختر جوان قالین‌باف هنگامی‌که 9 سال داشت، همراه با خانواده‌اش راه مهاجرت نامنظم را در پیش گرفت و راهی پاکستان شدند.

او از روزهای دشواری مهاجرت نامنظم حکایت می‌کند که رفتار نامناسب پولیس پاکستان از یک‌سو و فقر و بیچاره‌گی از سوی دیگر سبب‌شده بود تا خواب از چشمان اعضای خانواده‌اش برباید.

رشیده که با انگشتان دستش درگیر است می‌گوید، پدرش همواره صبح را به این فکر که غذای شب از کجا خواهد شد، سپری می‌کرد.

این بانو که اکنون 30 سال دارد از بدو تولد معلول بوده است، اما دور از تصور همه او با یک پای معلولش در سخت‌ترین شرایط مهاجرت شانۀ پدرش شده و تمام نیازمندی‌های خانواده‌اش را از آن پس تأمین می‌کرد.

رشیده به مدت 20 سال در شهر پشاور پاکستان قالین می‌بافت. اکنون مهارتش در قالین‌بافی او را به یک استاد پرآوازۀ قالین‌بافی تبدیل کرده است.

سرانجام خانوادۀ رشیده ده سال پیش دوباره به کشور برگشتند و در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار زنده‌گی می‌کنند. شهرت این بانو در قالین‌بافی، با عبور از مرزهای خاکی و آبی به اروپا و آمریکا رسیده است. حالا بیشتر مشتریان او اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند.

رشیده از دیگر افراد دارای معلولیت می‌خواهد که معلولیت را ناتوانی فکر نکرده و برای دست‌یابی به خودکفایی و زنده‌گی بهتر مبارزه کنند.

حاجی وزیر، پدر رشیده نیز می‌گوید، بیشتر خانواده‌ها در تربیت و پرورش کودکان‌شان بی‌توجه‌اند و به همین علت در آینده باردوش خانواده‌های‌شان می‌شوند.

به گفتۀ او، در صورتی‌که خانواده‌ها در پرورش کودکان‌شان توجه لازم به خرچ بدهند، مانند رشیده برای پدر، مادر و جامعه انسان موثری بار خواهند آمد.

از سوی‌دیگر محمد حدیث پردیس، مسئول ارتباطات عامه سازمان جهانی مهاجرت یا (IOM) به سلام‌ًوطندار می‌گوید، در سال 2019 نیم میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به کشور برگشته‌اند.

به گفتۀ آقای پردیس، در کنار این‌ که برای افراد بازگشته زمینه‌های آموزش‌های حرفه‌یی فراهم می‌شود، برای بازگشته‌گان که صاحب حرفه‌اند، زمینه‌های کاری نیز در نظر دارند.

 در این ‌حال، نجیب‌الله قیومی، رئیس مهاجران و برگشت‌کنند‌ه‌گان ولایت ننگرهار به سلام‌وطندار می‌گوید، آن‌ها در همکاری با نهادهای کمک‌رسان برای بازگشت‌کنند‌ه‌گان زمینه‌های آموزش حرفه و کار را فراهم می‌کنند.

بر بنیاد آمار ریاست مهاجران و برگشت‌کننده‌گان در سال 2019 میلادی بیش از 2800 خانواده تنها از پاکستان به کشور برگشته‌اند. مسئولان این ریاست به این باورند که با ایجاد زمینه‌های شغلی در کشور می‌توان جلو مهاجرت‌های نامنظم را گرفت.

  پربازدید ترین