• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چشم انداز مبهم گفت وگوهای صلح آمریکا و طالبان

چشم انداز مبهم گفت وگوهای صلح آمریکا و طالبان

بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی کشور چشم انداز گفت وگوهای آمریکا و طالبان در دوحه برای دستیابی به صلح فراگیر در افغانستان را مبهم می دانند.

این اظهارات در حالی بیان می شود سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر در توئیتی از برگزاری نشستی بین نماینده آمریکا در روند صلح افغانستان با هیأت طالبان به رهبری ملابرادر و وزیر خارجه قطر خبر داد .

به گفته شاهین این نشست که شامگاه روز گذشته در قطر به صورت غیر رسمی برگزار شد، دو طرف در باره موضوعات مهم بحث و تبادل نظر کردند.

این نشست پس از سفر خلیل زاد به اسلام آباد و کابل انجام شده است که نماینده آمریکا در  روند صلح افغانستان در سفر خود در 12 دلو در کابل پس از دیدار با رهبران دولت و سیاست مداران کشورمان اظهارات متناقضی بیان داشت.

«محمداشرف غنی» رئیس جمهور پس از دیدار با خلیل زاد به نقل از نماینده امریکا گفت که پیشرفت قابل ملاحظه ای در دیدار هیات آمریکایی و طالبان حاصل نشده است.

اما دفتر مطبوعاتی «حامدکرزی» رئیس جمهوری سابق و «حضرعمرزاخیلوال» سفیر سابق افغانستان در پاکستان نوشته بودند که پیشرفت های خوبی در نشست خلیل زاد با طالبان صورت گرفته و ابراز امیدواری کرده بودند که این پیشرفت ها به صلح انجامد.

شورای حراست و ثبات افغانستان به رهبری «عبدالرب رسول سیاف» هم روز گذشته در نشستی با حضور اعضای رهبری این شورا ،گفت وگوهای دوحه را مبهم خوانده و گفته است که طرح ها و پراکندگی دیدگاه ها به صلح نخواهد انجامید.

این شورا خواستار ابهام زدایی از گفت وگوهای یک ساله آمریکا و طالبان شده و تأکید کرده است که زوایای زیادی از گفت وگوی آمریکا و طالبان مبهم است.

«مسعود ترشت‌وال» سخنگوی این شورا روز گذشته به رسانه ها گفت: هرگونه گفت و گو بدون حضور دولت افغانستان بی معنی است  تأکید کرد که از تلاش‌های پراکنده سیاستمداران کشور با تعدد طرح‌ها نگران است.

ترشتوال از دولت خواست که برای موفقیت گفت وگوی صلح با طالبان  هیأت فراگیر تشکیل دهد.

این در حالی است که وزیر سابق امر به معروف طالبان در کابل از نهایی شدن گفت وگوهای آمریکا و طالبان خبر داده و افزوده است که دو طرف در باره مکان و زمان امضای توافق نامه بحث و تبال نظر کرده اند.

«مولوی قلم‌الدین» گفته است که دو طرف در باره اینکه کدام کشورها، توافق نامه صلح بین دو طرف را ضمانت کنند به صورت غیر رسمی گفت وگو کرده  است.

وی اضافه کرده است که احتمال دارد تا یک هفته آینده توافق نامه صلح بین دو طرف امضا شود.

موضوع آتش بس و کاهش خشونت مهم ترین مورد اختلاف هیأت آمریکایی و طالبان بوده است که دولت آتش بس را پیش شرطی هرگونه گفت وگوی صلح تعیین کرده است اما طالبان با آتش بس مخالفت کرده و تنها به کاهش خشونت ها موافقت کرده است.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه برای افغانستان هم بتازگی گفته است که طالبان آماده ‌اند پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا، مذاکرات رودرو را با دولت افغانستان آغاز کند.

به گفته وی موضوع آتش بس سراسری در نشست های بین افغانستانی مورد بحث قرار خواهد گرفت افزوده است که طالبان بر جنگجویان خود کنترل دارند و این موضوع در آتش بس سه روزه عیدفطر سال 1397 روشن شد.

گفت وگوی آمریکا و طالبان نزدیک به دو سال ادامه یافته است و تاکنون دو طرف 11 دور نشست رسمی داشته اند که با توقف های طولانی به دلیل ادامه حملات و طالبان کشته شدن آمریکایی مواجه شده است.

هرچند تاکنون بارها دو طرف از نهایی شدن گفت وگو و نزدیک شدن امضای توافق نامه خبر داده اند اما تاکنون چشم انداز روشنی پیش روی این توافق دیده نمی شود.

  پربازدید ترین