• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سایه سنگین صلح بر انتخابات ریاست جمهوری؛ منتظر لغو انتخابات و تشکیل اداره موقت هم باشید!

سایه سنگین صلح بر انتخابات ریاست جمهوری؛ منتظر لغو انتخابات و تشکیل اداره موقت هم باشید!

با اینکه تیم‌های پیشتاز انتخاباتی بویژه تیم دولت‌ساز خواستار معلوم شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بوجود آمدن یک حکومت قانون‌مند از درون این انتخابات می‌باشند، اما برخی از تحلیلگران به این باورند که امریکا، اپوزیسیون و طالبان خواهان لغو انتخابات و ایجاد اداره موقت هستند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اکنون به یک بازی میان کمیسیون‌های انتخاباتی تبدیل شده و پیچیدگی‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

پس از بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی؛ فیصله‌های این کمیسیون روز دوشنبه 21 دلو به کمیسیون انتخابات رسید و رییس دبیرخانه این کمیسیون گفت که صبح روز سه‌شنبه کار آغاز می‌شود، اما ظاهراً هنوز کار این کمیسیون آغاز نشده است.

به باور بسیاری از آگاهان اما خواست امریکا که در حقیقت سهیم ساختن طالبان در قدرت آینده و ایجاد حکومت مشارکتی می‌باشد، بر پروسه انتخابات افغانستان سایه افکنده است.

"سید شکیب منتظری" رهبر حزب ملی‌گرای افغانستان می‌گوید که علاقه‌مندی امریکا، اپوزیسون و طالبان این است که نتیجه انتخابات را ملغا اعلام کند و هیچ کسی برنده نباشد که در این صورت یا باید بسوی اداره موقت بروند و یا انتخابات مجدد برگزار کنند.

به باور منتظری، اگر بخواهند که اداره موقت بوجود بیاید و طالبان در قدرت سهیم شوند و سپس انتخابات برگزار شود یا اینکه انتخابات مجدد را پیش از سهیم شدن طالبان در قدرت برگزار کنند و آن را طول بدهند تا سرنوشت گروه طالبان معلوم شود باز هم نتیجه‌اش همان اداره موقت خواهد بود.

اما به گفته منتظری دولت کنونی پافشاری دارد که باید نتیجه انتخابات اعلام شود تا اینکه حکومت آینده از یک جایگاه قانون‌مند و نظام‌مند وارد گفتگوی با طالبان شود.

به گفته منتظری با اینکه هر دو طرف هواخواهان خود را در داخل و خارج از کشور دارند، اما طرف غیرحکومت که خواهان اداره موقت هستند موفق‌تر به نظر می‌رسند.

در همین حال "عبدالرشید آرین" کارشناس امور سیاسی کشور، اما به این باور است که سرانجام نتیجه انتخابات معلوم خواهد شد و دلیل تاخیر، مذاکرات صلح و پروگرام‌های دیگر نیست، بلکه پیچیدگی‌های موجود در خود پروسه می‌باشد.

به گفته آرین هرچند دیدگاه‌هایی برای ملغا کردن انتخابات و ایجاد اداره موقت از ابتدا نیز وجود داشت و هنوز هم تلاش‌ها جریان دارد، اما در اینکه انتخابات یک انتخابات افغانی است و مردم رای داده‌اند هیچ کسی انکار کرده نمی‌تواند، بنابراین انتخابات لغو نخواهد شد و به یک نحوی منتج به نتیجه می‌شود، اما اینکه به دور دوم خواهد رفت یا نه با گذر زمان ثابت خواهد شد.

به عقیده آرین پروگرام‌های دیگر مانند حکومت موقت یا مشارکتی و همچنین سهیم ساختن گروه طالبان در قدرت، منوط به نتیجه مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان است که هنوز معلوم نیست.

به نظر آرین بازی‌های کمیسیون‌ها پیشتر از نتیجه مذاکرات بین امریکا و طالبان خاتمه خواهد یافت و به زودی مردم شاهد یک برآیند از جنجال‌های انتخاباتی خواهند بود.

  پربازدید ترین