• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آزارواذیت جنسی 7 درصد از زنان در صفوف نیروهای امنیتی

آزارواذیت جنسی 7 درصد از زنان در صفوف نیروهای امنیتی

کمیسیون حقوق بشر گزارش‌اش در بارۀ وضعیت زنانی که در صفوف نیروهای امنیتی سرگرم کارند را منتشر کرد. در این گزارش 7 درصد از گفت‌وگوکننده‌گان گفته‌اند که از سوی همکاران مرد و یا فرماندهان مورد آزارواذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

در این گزارش برای بررسی وضعیت زنان در سال‌های 1397 و 1398 با دست‌کم 2272 زن در صفوف نیروهای امنیتی گفت‌وگو شده است.

گفتن داستان‌های جنسی، اظهارنظر جنسی، پرسش در بارۀ زنده‌گی شخصی و جنسی زنان از موارد عمدۀ این گزارش عنوان می‌شود. به کارگیری الفاظ رکیک و زنندۀ جنسی و پیشنهادهای جنسی از آزارواذیت کلامی‌اند که زنان عضو نیروهای دفاعی و امنیتی با آن روبه‌رو شده‌اند.

بررسی‌های این نهاد هم‌چنان نشان می‌دهد، منصوبان زن در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی مورد آزارواذیت غیرکلامی نیز قرار گرفته‌اند که از این میان، 10 درصد زنان با نگاه‌های شهوت‌آلود و نامناسب همکاران مرد روبه‌رو شده‌اند.

آزارواذیت فزیکی زنان، لمس و نوازش آنان به جبر نیز از موارد یادشده در این گزارش است.

65 تن از اشتراک‌کننده‌گان گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان آزارواذیت خود را گزارش نداده‌اند. از مجموع افراد گفت‌وگوکننده، 80 تن سکوت کرده‌اند، 124 تن واکنش نشان داده و 141 تن دیگر ترک وظیفه کرده‌اند. هم‌چنان 1862 تن دیگر در این زمینه هیچ پاسخی نداده‌اند.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر اشاره‌ شده که امکان دارد قربانیان آزارهای جنسی بیشتر از 7 درصد باشند، زیرا ممکن است به دلیل حساسیت موضوع و یا ترس از دست‌دادن کار، شماری حاضر به گفت‌وگو در این باره نشده‌ باشند.

بر بنیاد گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، از مجموع انواع آزارواذیت جنسی 157 مورد گفتن داستان‌های جنسی، 193 مورد پرسش در بارۀ زنده‌گی خصوصی، 213 مورد کنایه‌های جنسی، 229 اظهارنظر جنسی در مورد ظاهر افراد، 238 توصیف نامناسب، 69 پیشنهاد به رابطۀ جنسی، 327 مورد مزاحمت تلفنی، 99 مورد دعوت برای ملاقات و 231 مورد ابراز علاقه است.

گزارش افزوده که 141 تن که 6.2 درصد زنان سرباز را تشکیل می‌دهد، ترک وظیفه کرده‌اند، در حالی ‌که 80 تن که 2.9 درصد این زنان می‌شود به مقام‌های بالا  گزارش داده‌اند و 5.5 درصد دیگر که 124 تن را در بر می‌گیرد، عکس‌العمل شخصی نشان داده‌اند.

اما مسئولان وزارت‌های دفاع و داخله ادعا دارند که آزارواذیت جنسی در این نهادها کاهش یافته است.

تبعیض جنسی و حقوقی و تفاوت در امتیازات مشابه با مردان، از دیگر  مشکلاتی‌ست که زنان سرباز با آن روبه‌رواند.

کمیسیون حقوق بشر با نشر این گزارش وضعیت زنان را در نهادهای امنیتی و دفاعی کشور نگران‌کننده خوانده و خواستار توجه جدی مسئولان امنیتی در این زمینه شده است.

  پربازدید ترین