• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار غنی با مقامات امریکایی در آلمان

 دیدار غنی با مقامات امریکایی در آلمان

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری می گوید که رییس جمهور محمد اشرف غنی در حاشیه نشست رهبران ناتو در آلمان با مایک پمپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرده است.

رئیس جمهوری غنی صبح روز (پنج شنبه24، دلو) در رأس یک هیات عالی رتبۀ دولتی به منظور اشتراک در 56 مین کنفرانس امنیتی مونیخ عازم آلمان گردید.

در این نشست، جنرال اسکات میلر، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان و هارون چخانسوری، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

پیشتر، اسدالله خالد در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان “محتاطانه” پیش رفته و “کورکورانه” و “بدون درنظرداشت شرایط” تصمیم نخواهد گرفت. او گفت که اگر توافق احتمالی صلح با طالبان منجر به خدشه دار شدن دستآورد‌های دو دهۀ اخیر در افغانستان شود، برای حکومت پذیرفتنی نخواهد بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که او نیز قرار است با رییس‌جمهور غنی دیدار کند و دربارۀ روند صلح افغانستان گفت‌وگو کند.

وی گفت: “صحبت‌ها طرف صلح می‌رود. حالا کاملاً یک فضای متفاوت دیگر است…تا جایی که من می‌فهمم، قرار است که در خلال یک هفته صحبت‌های طالبان با دولت افغانستان شروع شود”.

پیش از این مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا روز (پنجشنبه 24 دلو) در نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل گفت که پیشنهاد طالبان برای “کاهش خشونت‌ها” برای یک هفته، روی میز است و امریکا در مورد آن با متحدان خود مشورت می‌کند.

روز گذشته، مارک اسپر در پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل، گفت که با طالبان روی توافق دربارۀ کاهش خشونت‌ها به مدت هفت روز گفت‌وگو کرده‌اند.

  پربازدید ترین