• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حزب وحدت اسلامی و حزب جمیعت اسلامی هم به جنرال دوستم پیوست

حزب وحدت اسلامی و حزب جمیعت اسلامی هم به جنرال دوستم پیوست

پس از هشدار جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به تشکیل حکومت موازی، حزب وحدت اسلامی به رهبری محمد کریم خلیلی و حزب جمیعت اسلامی  به رهبری صلاح‌الدین ربانی نیز می گویند در صورتی که حکومتِ برآمده از تقلب از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی اعلان شود، حکومت به ریاست داکتر عبدالله را اعلان می کنند.

حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی روز یک‌شنبه (27دلو) با نشر اعلامیه ای گفته است که تنها راه پایان دادن به مشکلات انتخابات تامین شفافیت و عدالت انتخاباتی و پرهیز از به انحراف کشاندن سرنوشت انتخابات است.

در اعلامیه این حزب آمده است: “در صورتی که عده‌ای بدون در نظرداشت احکام صریح قانون و طرزالعملهای انتخاباتی مبنی بر بطلان آرای بدون بایومتریک و خارج از زمان، بخواهند نتیجه تقلبی، خودساخته و جعلی را اعلام نمایند، کشور به بحران خواهد رفت و مسئولیت آن به عهده کسانی می باشد که می خواهند انتخابات را مهندسی و برای منافعِ حلقه مشخص مصادره نمایند.”

حزب وحدت اسلامی افغانستان در اعلامیه خود تاکید کرده که از موضع عبدالرشید دوستم حمایت می کند و آن را موضع دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می داند.

حزب جمعیت اسلامی هم شام روز یکشنبه (27 دلو) با صدور اعلامیه‌ی از موقف‌گیری جنرال عبدالرشید دوستم در مورد اعلام حکومت موازی حمایت کرده‌است.

اعلامیه افزوده‌است که حزب جمعیت، از موضع معاون اول ریاست جمهوری، حمایت می‌کند و در صورت تأمین نشدن شفافیت ‌و تلاش برای اعتبار دهی آرای تقلبی، با درنظرداشت رأی واقعی مردم، برای اعلام دولت "ثبات‌وهمگرایی" به ریاست داکتر داکتر عبدالله عبدالله، گامهای عملی بر‌ می‌دارد.

در اعلامیه با اشاره به ارسال نتیجه‌ی بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی به کمیسیون انتخابات آمده است که هرچند فیصله‌های کمیسیون شکایات پر ابهام بود، اما با آنهم اگر کمیسیون انتخابات مرتبط به فیصله‌های کمیسیون شکایات، در مطابقت با قانون، لوایح و طرزالعمل‌های انتخاباتی عمل می‌کرد، هرچند شفافیت کامل تأمین نمی‌شد، اما رفتن انتخابات به دور دوم مسجل بود.

اعلامیه افزوده است که کمیسیون انتخابات در عمل نشان داده که با برخورد سلیقه‌ای و جانب‌دارانه، در پی تأمین منافع غیرقانونی و غیر مشروع یک طرف خاص است.

حزب جمعیت با تاکید بر اینکه هرگونه بی‌توجهی به آرای واقعی مردم، کشور را به بحران جدیدی سوق می‌دهد هشدار داده است که بدون تأمین شفافیت در نتیجه انتخابات، هرگونه دستکاری در نتیجه آرای مردم و اعلان نتیجه تقلبی، نوعی کودتا شمرده می‌شود و مردم خود را مکلف به ایستادگی در برابر آن می‌دانند.

به باور حزب جمعیت؛ تأمین شفافیت در نتیجه انتخابات، بدون بطلان آرای بدون بایومتریک و خارج از زمان و بدون تطبیق قانون، لوایح و طرز العمل های انتخاباتی، میسر نیست.

حزب جمعیت در حالی از موقف‌گیری جنرال دوستم اعلام حمایت می‌کند که پیش از این حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی، هشدار داده بود که در صورت حکومت برآمده از آرای تقلبی، از طرح حکومت موازی جنرال دوستم به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، حمایت می‌کند.

جنرال دوستم از حامیان دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به تاریخ 24 دلو هشدار داده بود که در صورت اعلان حکومت به گفته او تقلبی، حکومت موازی اعلان می کند.

  پربازدید ترین