• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش جلسۀ شورای وزیران امروز دوشنبہ 28 دلو 1398

گزارش جلسۀ شورای وزیران امروز دوشنبہ 28 دلو 1398

جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروز (دوشنبه، 29 دلو) به ریاست دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی برگزار شد.

رییس اجراییه کشور در سخنان مقدماتی‌اش گفت که در روزهای اخیر قدم‌های مثبت در زمینۀ دست‌یابی به صلح در کشور برداشته شده و موافقت‌نامه میان گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا نهایی شده است.

دوکتور عبدالله عبدالله کرد که موضع ما در قسمت صلح روشن است؛ هر قدمی‌که به شروع مذاکرات بین‌الافغانی کمک کند و منتج به صلح پایدار در کشور گردد مورد پذیرش قرار گرفته و از آن استقبال می‌کنیم.

رییس اجراییه افزود که امضای موافقت‌نامه منوط به کاهش خشونت است، گروه طالبان باید ثابت کنند که برای توافق نهایی صلح و شروع مذاکرات بین‌الافغانی اراده کافی دارند.

دوکتور عبدالله عبدالله افزود که مردم افغانستان از پیشرفت مذاکرات میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا استقبال می‌کنند، اما سرنوشت سیاسی کشور منوط به مذاکرات بین‌الافغانی است که مردم خود به سرنوشت خویش تصمیم بگیرند.

رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان با قدردانی از پایداری و استقامت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی، مدافع ارزش‌های مردمی و تمامیت ارضی کشور هستند و تلاش‌های آنان در هرصورت، مورد تقدیر و ستایش مردم قرار خواهد داشت.

رییس اجراییه از رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی خواست که در انجام حملات هوایی محتاطانه عمل کنند و عملیات‌ها برای مبارزه با تروریزم، نباید از مردم بیگناه قربانی گیرد.

دوکتور عبدالله عبدالله با اشاره به بحران انتخابات گفت که موقف این تیم در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است و تنها نتیجۀ آرای شفاف مردم، مورد قبول این دستۀ انتخاباتی قرار خواهد گرفت.

در ادامه، مسوولان نهادهای امنیتی دربارۀ وضعیت امنیتی کشور گزارش دادند. وزارت دفاع ملی، از افزایش تهدیدها در شماری از ولایات سخن زد و گفت که ده‌ها تن از دشمنان کشور در هفتۀ گذشته کشته شده‌اند.

وزارت دفاع با ابراز این‌که سطح تهدیدها در 12 ولایات بالاست، افزود که عملیات‌هایی در شماری از ولایات جریان دارد.

وزیر امور داخله هم از تلفات پولیس و غیرنظامیان در هفتۀ گذشته سخن زد و گفت که در این مدت، 307 قضیه جنایی در کلان‌شهرها به وقوع پیوسته است.

رییس اجراییه کشور پس از شنیدن گزارش امنیتی گفت که با وجود نزدیک‌شدن به صلح و کاهش خشونت، تلفات نیروهای امنیتی بالاست.

دوکتور عبدالله عبدالله به وزارت دفاع ملی و وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث هدایت داد که هرچه زودتر از طریق هوا به ولسوالی‌ تیوره غور مواد غذایی و کالا انتقال دهند.

طبق دستور کار مجلس، وزارت صنعت و تجارت دربارۀ بیلانس تجارت افغانستان طی ربع سوم سال مالی 1398 در مقایسه با ربع اول و دوم سال مالی 1398 گزارش داد.

بربنیاد گزارش، صادرات افغانستان در سال جاری به یک میلیارد دالر افزایش یافته و واردات 16 درصد کاهش یافته است. افغانستان بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای ایران، پاکستان، هند، چین و تاجیکستان و ازبکستان دارد.

طبق آجندا، شهرداری کابل، دربارۀ مهار آب‌های سطحی گزارش داد. شهرداری در جریان یک سال صدها جویچه و ساحه را در نقاط مختلف کابل ترمیم کرده است.

رییس اجراییه گفت که برای جذب آب‌های سطحی اقدامات کافی صورت نگرفته و نیاز است که پلان‌های بهتری ترتیب و اجرا شود.

وزارت شهرسازی و اراضی، مسودۀ تفاهم‌نامۀ همکاری با انستیتوت تحقیقات اسکان بشری کوریا در عرصه تخنیکی و ارتقای ظرفیت را به جلسه ارایه کرد.

هدف از این تفاهم‌نامه تقویه همکاری و تبادل دانش و تجربه مطابق با قوانین بین الملی و مقررات طرفین می‌باشد.

ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست، از اقدامات در راستای بهبود وضعیت محیط زیستی در کابل گزارش داد. این اداره گفت که روی آگاهی عامه کار جدی و همگانی صورت گرفته است.

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست تأکید کرد که به دلیل نظارت شدید، اصلاحات و تغییرات جدی در عملکرد شرکت‌ها، مارکیت‌ها و بلندمنزل‌ها که یکی از عوامل آلوده‌گی هوا بودند، صورت گرفته است.

در موضوعات متفرقه، وزارت صحت عامه دربارۀ شایعات ثبت ویروس کرونا در کشور معلومات داد و این گزارش‌ها را بی‌اساس خواند. معین وزارت صحت عامه گفت که خوشبتخانه هیچ واقعه‌یی در کشور ثبت نشده است.

رییس اجراییه بر توجه ویژۀ وزارت صحت عامه برای پیش‌گیری از این شیوع بیماری تأکید کرد و گفت که بیماری کرونا نباید دست‌کم گرفته شود.

رییس اجراییه به وزارت‌های مالیه، امور خارجه و صحت عامه هدایت داد که به خواست‌ها و مطالبات محصلان افغان در چین رسیده‌گی کنند.

  پربازدید ترین