• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

میزبانی ایران از پناهجویان در اجلاس پاکستان تقدیر شد

میزبانی ایران از پناهجویان در اجلاس پاکستان تقدیر شد

سخنرانان در کنفرانس بین المللی پناهجویان در پاکستان جمهوری اسلامی ایران را الگوی جهانی برای میزبانی از پناهجویان افغانستان توصیف کردند که به رغم فشارهای خارجی و مشکلات اقتصادی از هیچ تلاشی برای کاهش مسائل پناهجویان دریغ نکرده است.

نشست افتتاحیه کنفرانس دو روزه پناهجویان افغانستان با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد.

این مراسم با سخنرانی "عمران خان" نخست وزیر پاکستان، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، "دانش سرور" معاون رییس جمهوری کشورمان، رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، "شاه محمود قریشی" وزیر امور خارجه پاکستان و "صاحبزاده محبوب سلطان" وزیر امور ایالات و مناطق مرزی این کشور به کار خود ادامه داد.

آنان با اشاره به میزبانی ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه اصلی افغانستان از پناهجویان، از جامعه جهانی خواستند تا نقش فعال تری برای مشارکت با کشورهای میزبان انجام داده و به مسئولیت مشترک جهت کمک به حل مسائل پناهجویان عمل کند.

دبیرکل سازمان ملل طی سخنرانی در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان میزبانان بزرگ پناهجویان افغانستان هستند اما میزان همکاری جامعه جهانی در این زمینه در مقایسه با تلاش‌های کشورهای میزبان بسیار کم است.

گوترش از جامعه بین الملل خواست تا اقدامات بیشتری برای کمک به کشورهای میزبان پناهجویان انجام دهد.

"فیلیپو گراندی" رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز گفت: امروز ایران به الگوی جهانی برای میزبانی از پناهجویان تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: ایران علیرغم فشارها و مشکلات اقتصادی اقدامات زیادی برای کمک به بهبود وضعیت پناهجویان، تامین نیازهای آموزشی، بهداشت و اقتصادی انجام داده است.

این مقام سازمان ملل با تاکید بر ضرورت افزایش تلاش‌های جهانی برای کمک به مسائل پناهجویان و تقویت فرآیند بازگشت داوطلبانه آنان به افغانستان افزود: ما از تلاش‌های ایران، پاکستان و افغانستان نیز در این خصوص استقبال می‌کنیم.

"دانش سرور" معاون رییس جمهوری کشورمان نیز گفت: ما قدردان دولت و ملت ایران و پاکستان هستیم که همواره و در لحظات دشوار در کنار پناهجویان افغانستان بوده و در طول 4 دهه گذشته میزبانان آنان هستند.

وی افزود: در این امر هیچ شکی نیست که پناهجویان برای کشورهای میزبان مسئله ساز هستند اما پناهجویان درصدد تحمیل خود بر دیگر ملت‌ها نیستند بلکه مصرانه به دنبال بازگشت عزتمندانه هستند.

سرور دانش تاکید کرد که موضوع پناهجویان نباید قربانی سیاسی شود بلکه باید با نگاه واقع بینانه و با مشارکت جمعی به این موضوع پرداخت.

"عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان نیز طی سخنرانی در نشست افتتاحیه همایش پناهجویان بر ضرورت رسیدگی به وضعیت پناهجویان تاکید کرد و گفت: برقراری صلح پایدار در افغانستان جهت بازگشت پناهجویان باید تسریع شود.

وی همچنین تنش‌ها در شبه قاره و رفتارهای تبعیض آمیز با اقلیت‌ها از جمله مسلمانان را باعث تشدید بحران پناهجویان دانست و از سازمان ملل خواست تا برای رسیدگی فوری به این موضوع ورود کند.

  پربازدید ترین