• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در مقابل تقلب به عنوان رسالت ملی می ایستیم! / حکومت مشارکت ملی ایجاد شود

در مقابل تقلب به عنوان رسالت ملی می ایستیم! / حکومت مشارکت ملی ایجاد شود

رئیس دسته‌ی انتخاباتی «وفاق ملی» اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را مهندسی شده خوانده و تاکید کرده که در مقابل این تقلب بزرگ به عنوان «رسالت‌ملی» می‌ایستد.

احمد ولی مسعود رهبر تکت انتخاباتی «وفاق ملی» در واکنش به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که کمیسیون انتخابات با اعلام ارقام مهندسی شده به نام «نتایج نهایی»، کشور را عملاً وارد موجی از بحران تازه ساخته‌است.

او اشاره کرده که به دنبال عمل‌کرد بحران‌آفرین کمیسیون و اوج رسوایی انتخابات، دو تیم انتخاباتی حکومتی، یکی پی دیگری از تشکیل حکومات جداگانه خبر داده و کشور در خلاء قانونی قرار گرفته‌است.

در نوشته‌ی فیسبوکی او آمده است: "ضمن محکوم نمودن اعلام کمیسیون نامستقل انتخابات، تعهد ما بخاطر ایستاده گی در مقابل تقلب، تخلف، تخطی همچنان پابرجاست".

به باور رهبر دسته‌ی انتخاباتی وفاق‌ملی؛ انتخابات ششم‌ میزان از ابتدأ ناکام بود و نتایج حاصله از آن نمی‌تواند اساس تشکیل یک حکومت قانون‌مند، مشروع و قابل قبول مردم افغانستان قرار گیرد.

او بار دیگر تاکید بر ایجاد حکومت «مشارکت‌ملی» کرده و افزوده است که نظر به اینکه امکان برگزاری انتخابات مجدد کم است، ایجاد حکومت مشارکت ملی می‌تواند بحران‌های مشروعیت و سیاسی را حل کند.

براساس گفته‌های مسعود؛ ایجاد حکومت مشارکت ملی باعث آغاز احیای اعتماد از دست رفتهٔ ملی در کشور می‌شود.

او در اخیر متعهد شده است که همگام با سایر نامزدان ریاست جمهوری، احزاب سیاسی، جامعهٔ مدنی و مردم افغانستان تا پای جان در برابر زورگویی، تحمیل، ظلم و حق تلفی ایستاد خواهد ماند و آنچه در توان دارد در دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم دریغ نخواهد کرد.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که شام روز گذشته، بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات محمد اشرف غنی را به عنوان رئیس جمهور کشور اعلام کرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات، آقای غنی در جمعی هواداران خود اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی خود را به ملت افغانستان تبریک گفت و تصریح کرد که این پیروزی را به کمک و حمایت ملت به دست آورده و این پیروزی، آزادی مردم است.

وی تأکید کرد: "ما به وحدت آمده‌ایم، من به هیچ‌کس به چشم حریف و رقیب نمی‌بینم. لحظه رقابت‌ها و مخالفت‌ها امروز پایان یافت".
رئیس جمهور غنی خطاب به سایر رقبای انتخاباتی خود گفت: "همه باید به یکدیگر دست بدهیم و صلح را تأمین کنیم. بیایید منافقین داخلی و خارجی را شرمنده کنیم".
داکتر داکتر عبدالله عبدالله اما این نتیجه را نتیجه دزدی انتخابات، کودتا بر مردم‌سالاری و خیانت به اراده مردم خواند و خود را بر اساس آرای بایومتریک شده، برنده انتخابات اعلام کرد.

عبدالله تصریح کرد که به حیث تیم مسئولیت‌پذیر، تمام کوشش خود را کردند و حوصله‌مندی نشان دادند که پروسه انتخابات در مطابقت با قانون و با شفافیت و عدالت پیش برود؛ اما در مورد 300 هزار رأی که شامل آرای مشکوک، آرای استفاده شده خارج از وقت رأی‌دهی و آرای غیربایومتریک بود، تصامیمی گرفته شد که کاملا در مغایرت با قانون بوده است.

  پربازدید ترین