• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دوستم پس از تماس غنی: نتیجۀ تقلبی را نمی پذیریم

دوستم پس از تماس غنی: نتیجۀ تقلبی را نمی پذیریم

یک روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به پیروز خواندن محمداشرف غنی از سوی کمیسیون انتخابات گفت که نتیجۀ برخاسته از تقلب را نمی‌پذیرند و در برابر «کودتای انتخاباتی» می‌ایستند و به جنبش ضد تقلب در کشور ادامه می‌دهند.

او تصریح کرد که اعضای تیم ثبات و همگرایی اعتراض‌شان را مبنی بر غیرقانونی‌بودن نتیجۀ انتخابات در تمام کشور ادامه داده و جلو حکومت تقلب‌کاران را خواهند گرفت.

آقای دوستم در جریان سخن‌رانی‌اش نخست تمام آقای غنی را رد کرد، اما در فاصلۀ زمانی چهار دقیقه و صحبت با آقای غنی دو باره در جمع هوادارنش حضور یافت و گفت که به هیچ عنوان نتیجۀ تقلبی را نمی‌پذیرد.

معاون اول ریاست‌ جمهوری از اعلام پیروزی آقای عبدالله و تشکیل «حکومت همه‌شمول» از سوی تیم ثبات و همگرایی حمایت کرد و گفت که خاموشی و پذیرفتن نتیجۀ پر از تقلب، چهل سال تلاش و مبارزۀ مردم را زیر سوال می‌برد.

او از باشنده‌گان ولایت‌های شمالی خواست تا والیان خویش را انتخاب کنند و سر از فردا پیروزی تیم ثبات و همگرایی را جشن بگیرند.

هواداران حزب جنبش ملی افغانستان نیز هشدار می‌دهند که حکومت برخاسته از تقلب را نمی‌پذیرند و در مقابل آن «جهاد مشروع سیاسی» را راه‌اندازی می‌کنند.

هم‌زمان با موقف‌گیری آقای دوستم، حامد کرزی، رئیس‌ جمهور پیشین کشور با نشر اعلامیه‌یی انتخابات ششم میزان را پروسۀ «غیر ملی و خلاف اصول و ارزش‌های مردم‌سالاری» خواند.

آقای کرزی در برگۀ رسمی فیس‌بوکش نگاشته است: «من قبلاً هم خدمت مردم عزیز ما عرض نموده بودم که برگزاری انتخابات در شرایطی که زمینۀ دایرشدن شفاف و عادلانۀ آن در کشور مساعد نباشد، موجب بحران و افتراق گردیده، کشور عزیز ما را تضعیف نموده و پروسه صلح را مختل می‌سازد.»

او عدم اشتراک مردم در انتخابات ششم میزان را بیان‌گر «غیرملی و مردمی‌بودن» این پروسه عنوان کرده است. آقای کرزی گفته که به درازاکشیدن پروسۀ انتخابات دلیل اصلی خلق بحران پساانتخابات بود. آقای کرزی افزوده است: «در شرایط کنونی مذاکرات صلح به جای خوبی رسیده است و ما بیش‌تر از هر زمانی به وحدت و هم‌دلی نیاز داریم.»

بنیاد انتخابات آزاد افغانستان (تیفا) نیز در نشست خبری‌یی گفت که کمیسیون انتخابات فیصله‌های کمیسیون شکایات را به‌‎گونۀ کامل تطبیق نکرده و بدون هماهنگی با نماینده‌گان دسته‌های انتخاباتی نتایج نهایی را به‌گونۀ عجولانه اعلام کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از پنج ماه تأخیر روز گذشته (سه‌شنبه، بیست‌ونهم دلو) محمد اشرف غنی را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلام کرد.

  پربازدید ترین