• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای مهار بحران مشارکت و مشروعیت در کشور تنها راه حل ایجاد حکومت مشارکت ملی است

برای مهار بحران مشارکت و مشروعیت در کشور تنها راه حل ایجاد حکومت مشارکت ملی است

اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، این نتایج را نتیجه تقلب گسترده و سیستماتیک می‌داند و می‌گوید که اعلام این نتایج، هیچ‌گاه منجر به ایجاد یک حکومت مشروع و قانونمند در کشور نخواهد شد.

شورای نامزدان ریاست جمهوری امروز (پنجشنبه، اول حوت) در نشستی در کابل، اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان از سوی کمیسیون انتخابات را محکوم کرد.
 
این شورا گفته است که کمیسیون انتخابات در مدیریت انتخابات ناکام بوده و اعلام ارقام قبلی تقلبی به نام نتایج نهایی انتخابات، کشور را عملا وارد فاز جدیدی از بحران خواهد کرد.
 
اعضای این شورا گفتند که کمیسیون انتخابات به تخطی‌های گسترده و تقلبات سیستماتیک، نه تنها رسیدگی نکرده، بلکه جانب‌دارانه نیز عمل نموده است.
 
در بیانیه این شورا آمده است که نتایج مهندسی شده هیچ‌گاه به ایجاد یک حکومت قانونمند و مشروع نمی‌انجامد، بلکه توهین به سرنوشت مردم افغانستان است و این شورا، آن را نمی‌پذیرد.
 
شورای نامزدان ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که اعلام نتایج تقلبی با ایجاد دو حکومت موازی با مصالح ملی کشور همسو نمی باشد و تاکید می‌کند که ایجاد محور مطمئن برای همبستگی مردم، احیای اعتماد ملی، مهار بحران مشارکت و مشروعیت در کشور، فقط با ایجاد حکومت فراگیر مشارکت ملی میسر می‌شود که طرح آن قبلا از سوی این شورا ارائه شده است.
 
این شورا اقدام کمیسیون انتخابات در اعلام پیروزی محمد اشرف غنی را محکوم کرده و می گوید که از هیچ تلاشی برای ایجاد تفاهم میان حلقات سیاسی در محور تشکیل دولت مشارکت ملی دریغ نخواهد کرد.
 
این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عصر روز سه‌شنبه هفته جاری(29 دلو) محمداشرف غنی را با کسب 50.64 درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلام کرد.
 
این اقدام کمیسیون انتخابات با واکنش برخی از سیاستمداران روبرو شد؛ رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری، نتایج نهایی این انتخابات را باطل دانسته و خواستار ایجاد حکومت مصالحه ملی شد.

  پربازدید ترین