• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مایک پمپئو: امریکا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند

 مایک پمپئو: امریکا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که کشورش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

آقای پمپئو روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱ حوت) در جریان سفرش به عربستان سعودی، گفته است: «در مورد افغانستان چیزی برای گفتن ندارم، جز این‌که ما نتایج انتخابات را از بسیار نزدیک دنبال می‌کنیم.»

او که در جمعی از خبرنگاران در پایگاه هوایی شهزاده سلطان در عربستان صحبت می‌کرد، همچنان گفته است که امریکا می‌خواهد مطمیین شود که همه چیز درست پیش رفته است.

او در عین حال افزوده است: «پیش از آن‌که بسیار دیر شود، اعلامیه‌ای در آن مورد [نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان] صادر خواهیم کرد.»

اکنون که سه روز از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گذشته است، تا کنون به جز اتحادیه اروپا، هند و کویت، دیگر هیچ کشوری واکنش رسمی در این مورد نداشته است. در امریکا تنها شماری از سناتوران در مورد انتخابات افغانستان اظهار نظر کرده‌اند.

لندسی گراهام، سناتور برجسته‌ی جمهوری‌خواه امریکا در یک پیام تویتری پیروزی اشرف غنی را تبریک گفته و از مردم افغانستان به‌خاطر شجاعت‌شان در «پذیرفتن روند دموکراتیک» ستایش کرده است.

کمیسیون مستقل انتخابات روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری (۲۹ دلو) نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را اعلام کرد. براساس این نتایج، اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا در صدر قرار گرفته و یک‌بار دیگر رییس‌جمهور منتخب افغانستان اعلام شده است.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی غنی، نتایج اعلام‌شده را تقلبی خوانده و آن‌را رد کرده است. او همچنان گفته است که تیم ثبات و هم‌گرایی دولت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

رحمت‌الله نبیل و گلبدین حکمتیار، دو نامزد دیگر انتخابات نیز با نتایج نهایی اعلام‌شده مخالفت کرده‌اند.

  پربازدید ترین