• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکومت موازی در افغانستان کلید زده شد

 حکومت موازی در افغانستان کلید زده شد

پس از مخالفت تیم «ثبات و همگرایی» با نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری و معرفی چند والی در مناطق شمالی بنظر می‌رسد که طرح دولت موازی در کشور آغاز شده است.

پس از اعلام تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» مبنی بر ایجاد «دولت فراگیر»، «عبدالله عبدالله» رهبر این تیم دو والی جدید را برای ولایت‌های «سرپل» و «بغلان» تعیین کرد.

«امید میثم» معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفت که «محمدنور رحمانی» رئیس شورای ولایتی سرپل براساس حکم عبدالله به عنوان والی این ولایت منصوب شد.

وی افزود که «عنایت خان حبیبی» از افراد نزدیک به «محمد محقق» نیز توسط عبدالله عنوان معاون مالی و اداری والی سرپل گماشته شده است.

براساس گزارش‌ها «سید مصطفی حسینی» نیز توسط عبدالله به عنوان والی جدید «بغلان» منصوب شده است.

از طرف دیگر نیز «کمال نظامی» والی «پنجشیر» نیز با اعلام حمایت از تیم ثبات و همگرایی گفت که دیگر حکم «اشرف غنی» را قبول نخواهد کرد و دستورات عبدالله نافذ است.

معاون سخنگوی عبدالله گفت که در روزهای آینده نیز چند والی جدید توسط «دولت فراگیر ثبات و همگرایی» معرفی خواهد شد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» با انتشار بیانیه‌ای بدون نام بردن از تیم ثبات و همگرایی از جایگزینی مقامات دولتی ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: توسل به زور یا هر وسیله غیرقانونی دیگر در زمانی که تلاش‌ها برای تحقق کاهش خشونت در حال انجام است، با انتظار اینکه توافق می‌تواند منجر به آغاز مذاکرات داخل افغانستان در مورد صلح شود، امید مردم برای صلح را به خطر می اندازد.

یوناما از همه طرف‌ها خواست تا خویشتن‌داری کرده و به نارضایتی‌های خود از طریق گفت‌وگو و احترام به قانون اساسی افغانستان رسیدگی کنند.

  پربازدید ترین