• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آگاهان: امریکا می خواهد با بحران سازی توسط ثبات و همگرایی طالبان را به قدرت برساند

آگاهان: امریکا می خواهد با بحران سازی توسط ثبات و همگرایی طالبان را به قدرت برساند

شماری از آگاهان امورسیاسی به این باور اند که امریکا می‌خواهد با بحران‌سازی در افغانستان توسط تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، زمینه به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان را مساعد سازد.

هواداران تیم ثبات و همگرایی امروز شنبه (3 حوت) والی سه ولایت را معرفی کردند، این در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات هفته گذشته محمداشرف غنی را رییس جمهور منتخب افغانستان اعلام کرد.

رهبری تیم ثبات همگرایی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تقلبی و کودتایی انتخاباتی خوانده و گفته‌ که حکومت همه شمول را تشکیل می‌دهد.

اما سوالی اساسی این است که تنش‌ها و اوضاع سیاسی موجود افغانستان را به کدام سو می‌برد؟

آگاهان امور سیاسی از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده می‌گویند که امریکا به دنبال آن است تا با بحران‌سازی توسط تیم ثبات و همگرایی، طالبان را دوباره به قدرت برساند.

بنا به گفته اکبرجان فولاد آگاه مسایل سیاسی کشور می گوید که بحران کنونی زایده خود افغان‌ها نیست این بحران توسط خارجی‌ها در راس آن امریکا ایجاد شده که ارتباط مستقیم با پروسه صلح افغانستان دارد درعقب آن امریکا تلاش می‌کند با ایجاد این بحران اهداف خودش را در افغانستان پیاده کند".

آقای فولاد گفت:" سناریوی جدید ناشی از خاموشی جامعه جهانی در راس آن امریکا بوجود آمده و آنها می‌خواهد نتایج انتخابات از سوی تکت‌های انتخاباتی پذیرفته نشود تا اهداف‌شان را به راحتی دنبال کنند برای آنها مهم نیست که کی و چه نوع حکومتی در افغانستان حاکم می‌شود مهم اهداف آنها است که باید بدست بیاید".

وی در پاسخ به سوالی که امریکا در این بحران چه چیزی را دنبال می‌کند؟ گفت:" مردم افغانستان به هیچ وجه حاضر نیستند تا طالبان را در حکومتی ببینند که دست بالایی داشته باشند اما امریکا این را نمی‌خواهد بلکه تلاش دارد که با ایجاد چنین بحرانی امتیاز بلند به طالبان بدهد".

وی افزود:"مردم افغانستان خواهان جمهوریت هستند اما تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکترعبدالله به این موضوع نمی‌فهمد که امریکا با این بحران چه را دنبال می‌کند فقط خوش است که جامعه جهانی در راس آن امریکا خاموشی اختیار کرده است".

این آگاه مسایل سیاسی گفت:" من فکر می‌‌کنم اعضای تیم ثبات وهمگرایی در فکر دهه هفتاد است  اما غافل از اینکه امروز جمهوریت برای مردم افغانستان آب حیات است و خواهان یک حکومت مرکزی قوی با نظام جمهوری می‌باشد.

آقای فولاد گفت:" در 40 سال گذشته جنگ به خاطر قدرت بوده نه به خاطر خدمت به مردم،  من فکر می‌کنم مردم افغانستان دیگر تن به خواست تشنگان قدرت نخواهد داد تا وضعیت را پیچیده‌تر شود اما مشکلات چند روزه یا هم چند ماهه را بوجود خواهد آورد".

این آگاه مسایل سیاسی می‎گوید": تنها راه حل بیرون رفت از این وضعیت احترام به اراده و آرای مردم افغانستان است تا شکل دهنده حکومتی باشند که خواست خودشان است".

در همین حال محمد ناصر عارفی استاد دانشگاه در ارتباط به وضعیت کنونی جامعه در صفحه فیسبوک خود نوشته است" ویروس کلانا خطرناک‌تر از ویروس کرونا است ریشه این ویروس به جنگ قدرت، زورگویی و تحمل‌ناپذیری و خودخواهی، منافع شخصی، حزبی و قومی بر می‌گردد".

استاد عارفی نوشته است:" این ویروس همیشه جان مردم بی‌گناه افغانستان را گرفته است و به نظر می‌رسد این ویروس کشنده تا همه مردم افغانستان را به کام مرگ نبرد مهار نخواهد شد این ویروس این بار‌ انگار می‌خواهد در جنگ قدرت دیگری از مردم افغانستان قربانی بگیرد. نمی‌دانم مردم مظلوم افغانستان برای رهایی از این ویروس چه راهی در پیش گیرند تا بیشتر از این قربانی ندهند".

وی نوشته است:" در افغانستان چندین سال است که ویروس خطرناک کلانا از مردم این دیار قربانی می‌گیرد؛ ویروسی که هیچ دارویی برای درمان آن وجود ندارد و متٲسفانه به درد ناعلاج مردم افغانستان تبدیل شده است.

ویروس کلانا؛ به نام مقامات، جریان‌های سیاسی، دهشت‌افکنان، خودخواهی، بی‌عدالتی، امتیازطلبی، منفعت‌طلبی از سال‌های دور تاکنون دامنگیر مردم بیچاره افغانستان بوده است".

  پربازدید ترین