• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا در روند صلح افغانستان صادق نیست و طالبان نیز اراده ای از خود ندارد

آمریکا در روند صلح افغانستان صادق نیست و طالبان نیز اراده ای از خود ندارد

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد که آمریکا به دنبال مدیریت بحران افغانستان است و در روند صلح صداقت ندارد.

مذاکرات آمریکا و طالبان پس از گذشت حدود یک سال و برگزاری 10 دور مذاکره، اکنون به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و طرفین اعلام کرده اند که توافقنامه نهایی میان آنها به زودی امضا خواهد شد.

طرح «کاهش خشونت» یک هفته‌ای در سرتاسر کشور نیز به عنوان راستی آزمایی و مقدمه امضای توافقنامه صلح از بامداد روز شنبه هفته جاری اجرائی شده و قرار است در صورت موفقیت این روند، آمریکا و طالبان در 10 حوت توافقنامه صلح خود را به طور رسمی امضا کنند و سپس مذاکرات مستقیم دولت با طالبان آغاز شود.

در همین راستا «محمد حسن جعفری»، دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  ابعاد مختلف این موضوع را تشریح کرده است که متن کامل این گفتگو را در زیر مشاهده می کنید:

طالبان در مذاکره با آمریکا همواره بر «کاهش خشونت ها» تاکید میکرد و هیچ وقت حاضر به پذیرش «آتش بس نشد»؛ دلیل این پافشاری و نپذیرفتن آتتش بس رسمی چیست؟
طالبان همیشه با مردم و دولت افغانستان کج دار و مریز رفتار کردند؛ این طرح ها معمولا از سوی کشورهایی مانند پاکستان به طالبان دیکته می شود و در مجموع آنچه که خارجی ها برای افغانستان درست کنند چیزی بیش از این نمی شود. همانطور که مشاهده کردیم در روز اول اجرائی شدن این توافقنامه، در برخی ولایت های از جمله قندوز درگیری رخ داد و این طرح نقض شد.

این یک واقعیت است که امروز افغانستان دارای بحران است؛ باید اگر طالبان به دنبال صلح هستند باید اول با دولت افغانستان گفتگو کنند زیرا طرف واقعی دولت افغانستان است.

طالبان ساخته و پرداخته خارجی ها است و اراده ای از خود ندارد؛ اگر گروه طالبان اراده ای از خود می داشت از ابتدای سرنگونی حکومت شان می آمدند و گفتگو می کردند؛ این طرح ها نیز از سوی برخی کشورها از جمله پاکستان به طالبان دیکته می شود.

آیا خارجی ها با «آتش بس» مخالف بودند و آن را نمی خواستند؟
خارجی ها بحران افغانستان را مدیریت می کنند و هرگز صلح و آنچه که به نفع مردم افغانستان باشد را نمی خواهند. آنها به دنبال منافع خودشان هستند و برای غارت منابع افغانستان آمده اند؛ چنانچه خلیلزاد (نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان)  نیز اخیرا تصریح کرد که ما افغانستان را ترک نمی کنیم و فقط در راستای صلح تلاش می کنیم.

آمریکایی ها در روند صلح افغانستان صادق نیست و همواره با کلمات بازی کرده و وقت کشی می کند. آمریکایی ها 10 دور با طالبان مذاکره کرد اما ترامپ به دلیل کشته شدن یک آمریکایی با یک توئیت کل قضیه را به هم ریخت، در صورتی که روزانه صدها نفر از مردم افغانستان قربانی می شوند؛ لذا امروز ملت افغانستان باید متحدانه و یکپارچه حرکت کنند.

آیا رهبران سیاسی طالبان قادر به کنترل فرماندهان محلی این گروه هستند و تسلطی برای کنترل بر روند جنگ و کاهش خشونت دارند؟
طالبان به آن میزانی که از بیرون دیده می شود کنترلی بر نیروهای خود ندارد. ممکن است طالبان بتوانند بخشی از نیروهای خود را کنترل کنند اما عده زیادی از افراد مسلح نیز با عنوان طالبان فعالیت می کنند و طالبان کنترلی بر آنها ندارد. اغلب افراد غیر مسئول مسلح و حتی افرادی که راهزنی می کنند نیز عنوان طالبان را دارند.

آمریکایی ها می خواهند طالبان را در افغانستان بر سر قدرت بیاورند؛ این یک برنامه ای است که آمریکایی ها از قبل روی آن به نتیجه رسیده اند و می خواهند طالبان شریک و سهیم در قدرت افغانستان شود.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این طرح «کاهش خشونت» را به شدت رد می کرد و فقط بر «آتش بس» تاکید داشت؛ دلیل عقب نشینی ریاست جمهوری افغانستان از آتش بس و پذیرش کاهش خشونت چیست؟
متاسفانه در افغانستان رقابت ها ناسالم است؛ رقیب انتخاباتی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بارها روی این مطلب می خواست به آمریکا خوش خدمتی کند و اینطور بگوید که ما هیچ شرط و شروطی برای روند صلح نمی گذاریم؛ اکنون نیز رئیس جمهور مجبور شده است که روی این مطلب توافق کند و از مسائلی مانند آتش بس و تحویل ندادن انس حقانی (عضو ارشد شبکه تروریستی حقانی) صرف نظر کند. البته خارجی ها نیز به دولت افغانستان فشار می آورد که دست از خواسته های خود که خواسته های مردم هست بردارد.

آینده روند صلح افغانستان را چگونه پیشبینی می کنید؟
ملت افغانستان تشنه صلح هستند و این مردم افغانستان هستند که هر روز قربانی می دهند نه خارجی ها. طالبان نیز اگر خود را متعلق به افغانستان می دانند باید شرایط را درک کرده و با دولت و جریان های سیاسی افغانستان مذاکره کنند اما چنانچه به دنبال برنامه های کشورهایی مانند پاکستان و عربستان هستند موضوع دیگری است.

در مجموع من به روند صلح خوشبین هستم اما آمریکایی و پاکستان در روند صلح افغانستان صادق نیستند و تمام اختیارات طالبان نیز در دست خارجی ها از جمله پاکستان است.

  پربازدید ترین