• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسدود شدن مرز افغانستان و ایران و مسافران سرگردان

مسدود شدن مرز افغانستان و ایران و مسافران سرگردان

بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، افغانستان مرزهای زمینی و هوایی خود را با این کشور تا مدت نامعلومی مسدود کرده است. سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که این فیصله تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
 
روز گذشته دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، دولت افغانستان جهت جلوگیری از انتقال ویروس‌ کرونا تصمیم گرفته هر نوع رفت ‌و‌ آمد هوایی و زمینی با ایران را موقتا متوقف کند.
 
این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که ویروس کرونا در ایران جان تعدادی را گرفته و بیش از چهل تن دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 مقامات در ایران گفته‌اند که براساس گزارش‌های ارائه شده، تقریبا 47 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و 12 نفر دیگر بر اثر این بیماری فوت کرده است.
 
این موضوع باعث شده تا افغانستان مرزهای زمینی و هوایی خود با ایران را برای مدت نامعلومی مسدود کند.
 
مسدود شدن مرزها، باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی از شهروندان افغانستان شده است. آنان می گویند که افرادی هستند که مدت ویزایشان در ایران به اتمام رسیده، این افراد چگونه به کشور بازگردند، در صورتی که مرز برای عموم مسدود باشد.
 
یک شهروند افغانستانی که در ایران زندگی می کند گفته است که صدها تن به این دلیل که وقت ویزایشان خلاص شده، در وضعیت سردرگمی به سر می برد و این اقدام شورای امنیت، شرایط را برای آنان، سخت تر کرده است.
 
داود افشار یکی دیگر از شهروندان افغانستان نیز گفته که اگر مرز مسدود شود، هزاران نفر به صورت قاچاق وارد و یا خارج می شوند، که در آن صورت وضعیت بدتر خواهد شد.
 
اما مقام‌ها در شورای امنیت ملی افغانستان می‌گویند که مرز افغانستان با ایران برای مدت نامعلوم، بروی رفت و آمد مسدود شده است.
 
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی کشور می گوید که مطابق فیصله روز گذشته دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، به خاطر جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تمام رفت و آمدها به جمهوری اسلامی ایران مسدود شده است.
 
آقای فیصل گفت که این فیصله شورای امنیت ملی، در تمام موارد قابل تطبیق است. سخنگوی اشاره به موضوعات دیگر نکرده است.
 
در همین حال فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه امروز (دوشنبه، 5 حوت) گفت که  یک واقعه مثبت کروناویروس در ولایت هرات ثبت شده است.
 
آقای فیروز گفت که از میان سه واقعه مشکوک که نمونه‌های آن به کابل فرستاده شده بود، تنها یک واقعه آن کروناویروس شناسایی شد و دو نمونۀ دیگر منفی بود. این مرد مبتلا به کرونا 35 سال عمر دارد که تازه از شهر قم ایران به هرات برگشته بود.
 
وزیر صحت عامه گفت که برای جلوگیری از گسترش این ویروس در ولایت هرات تمام آمادگی‌ها گرفته شده و وضعیت صحی فرد مبتلا به ویروس قناعت بخش است.
 
مقامات در ولایت هرات نیز امروز اعلام کردند که براساس فیصله شورای امنیت ملی کشور و به هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، سحرگاه امروز (دوشنبه 5 حوت 1398) مرز زمینی اسلام قلعه بر روی رفت و آمد مسافرین الی اطلاع ثانی مسدود شد.
 
در اطلاعیه مقام ولایت هرات آمده که از هموطنان تقاضا می شود که از سفر به اسلام قلعه پرهیز کنند.
 
کارشناسان اقتصادی می‌گویند که تصمیم اخیر دولت می‌تواند تبعات ناگواری بر اقتصاد افغانستان داشته باشد و بازرگانان دو کشور از این تصمیم متضرر خواهند شد.
 
روز گذشته وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه کشور گفت که تدابیر جدی در مرزها و ورودی میادین هوایی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور گرفته شده است.
 
این مقام وزارت صحت با اشاره با رفت و آمدهای زیاد بین ایران و افغانستان، به هموطنانی که از شهر قم به کشور وارد می شود، توصیه کرد که برای 14 روز در قرنطین خانگی باشند و همچنین اگر در این افراد دچار آبریزش یا علایم سرماخوردگی مشاهده شود، به شماره های مورد نظر باید تماس بگیرند.
 
تاکنون ابتلای ده‌ها هزار نفر به این ویروس گزارش شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری، که نام رسمی آن کُووید-19 است، در چندین کشور، از جمله ایران، افغانستان تایلند، کوریای جنوبی، جاپان، تایوان، استرالیا، ایتالیا و امریکا هم مشاهده شده است.

  پربازدید ترین