• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا علاوی از تشکیل کابینه عراق انصراف داد؟ / واکنش مقتدا صدر

چرا علاوی از تشکیل کابینه عراق انصراف داد؟ / واکنش مقتدا صدر

محمد توفیق علاوی در نامه‌ای به رئیس جمهور عراق ضمن عذرخواهی از مردم این کشور از تشکیل کابینه انصراف داد.

محمد توفیق علاوی در واپسین روز از مهلتی که برای تشکیل کابینه خود داشت در نامه‌ای رسمی به برهم صالح، رئیس جمهور عراق از ماموریت تشکیل کابینه انصراف داد.

در متن نامه علاوی به رئیس جمهور عراق آمده است: «با احترام به اعتماد جنابعالی و تعهدی که به مردم صبور خود کردم، این سخنان را خدمت شما و ملتمان عرض می کنم؛

وقتی که مامور (به تشکیل کابینه) شدم به مردم وعده دادم در صورتی که تحت فشارهای سیاسی برای پیشبرد دستور العمل‌هایی مشخص بر دولتی که تصمیم به تشکیل آن دارم قرار گیرم از این سمت استعفا می‌دهم. بنابراین تصمیم من تشکیل یک دولت مستقل فارغ از تعهدات حزبی یا فشارها بود تا خواسته‌های ملت را هر چه سریع‌تر عملی کنم البته کاملا به این قضیه واقف بودم که اصرار بر این شرط به قیمت از دست دادن رای اعتماد به کابینه‌ام خواهد بود زیرا کسانی که غرق در فساد بودند و با فرقه گرایی تجارت می‌کردند نخستین بازنده‌های این شرط بودند و اگر من حاضر به امتیازدهی شده بودم الان به عنوان نخست وزیر عراق مشغول کار بودم...»

 فشارهای سیاسی توفیق علاوی را از قطار نخست وزیری عراق پیاده کرد
_ استعفای علاوی نشان میدهد همچنان مساله ترجیح منافع ملی بر منفعتهای گروهی، سیاسی، قومی و ... به مساله اول در میدان سیاست عراق تبدیل نشده است و حصول چنین وضعی همچنان نیازمند زمان است اما اینکه در خلال 15 روز آینده این معضل حل شود محل تامل است.

_ استعفای علاوی بمعنی تن دادن عراق به تاخیر مکرر در اجرای پروژه اصلاحات است و این یعنی آنکه همچنان متضرر ماجرا مردم عراق اند.

_ اگر چه در عالم سیاست اجماع تام بر یک شخص و یا سیاست تقریباً امری است محال اما در خصوص عراق بنظر میرسد خواسته یا ناخواسته برخی منافع باشرایط بی دولتی گره خورده است.

_ اگر چه در ظاهر کسی از استعفای علاوی اظهار شادمانی نمیکند اما عدم اظهار نگرانی سیاسیون از آینده نیز نگران کننده است.

_ شاید و شاید یکی از مشکلات که بیش از هر مساله ای بر معرفی و تعیین نخست وزیر موقت سایه انداز است انتخابات جدیدی است که تمهیدات برگزاری آن متوجه ایشان است انتخاباتی که یکی از لوازم محتوم آن انتخاب مجلس جدید است، طبعاً کنار آمدن با این واقعیت قدری دشوار است.

 واکنش مقتدا صدر به انصراف علاوی از تشکیل کابینه عراق
«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق در پی انصراف محمد توفیق علاوی مامور تشکیل کابینه از این سمت خود در پیامی توئیتری خطاب به علاوی گفت: «عشق به عراق الهام بخش شما برای عقب نشینی بود، از همین رو از خیر آن گذشتی».

صدر گفت: «تا به کی کسانی که عاشق سهم‌خواهی هستند در خواب غفلت به سر می‌برند و ملاحظه منافع ملت را نمی‌کنند. و منابع ملت را به بازی می‌گیرند. تا کی عراق اسیر عده‌ای فاسد باقی می‌ماند و تا کی عراق به دست اندکی باقی می‌ماند که سرنوشت آن را به بازی می‌گیرند. عشق به وطن را گم کرده‌اند و برده آمال و شهواتشان هستند».

رهبر جریان صدر در پایان آورده است:« من از مفسدین تا روز قیامت برائت می‌جویم من از کسانی که از خدا سرپیچی کردند. آنها اسیر خواسته‌ها و لذت‌هایشان شدند».

علاوی شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد.
روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد.

رئیس‌جمهور عراق در 12 بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون او در پی رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود.

ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت صدر قرار دارد، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست پارلمان تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد.

  پربازدید ترین