• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنج کشور گروهی را برای زمینه سازی و تسهیل مذاکرات میان افغان ها شکل دادند

پنج کشور گروهی را برای زمینه سازی و تسهیل مذاکرات میان افغان ها شکل دادند

مارک پوتسل فرستاده ویژه آلمان در گفتگو با آریانا نیوز در قطر می‌گوید که این گروه تلاش خواهد کرد که هرچه زودتر مذاکرات میان افغان‌ها آغاز شود.

آقای پوتسل همچنان از آمادگی آلمان برای میزبان مذاکرات خبر می‌دهد اما می‌گوید طالبان و حکومت افغانستان محل مذاکرات را تعیین خواهند کرد.

روز گذشته توافقی میان آمریکا و طالبان برای آوردن صلح در افغانستان به امضا رسید.

بر بنیاد این توافق‌نامه، قرار است در دهم ماه مارچ، نخستین دور مذاکرات میان‌افغان‌ها آغاز شود.

 آلمان، ناروی، ازبیکستان، قطر و اندونیزیای گروهی را شکل داده‌ اند تا زمینه مذاکرات میان‌افغان‌ها را مساعد سازند و تسهیل کنند.

بر اساس توافق‌نامه امریکا و طالبان، پنج‌هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی دولت پیش از آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها از بند آزاد خواهند شد. گروه فنی دفتر سیاسی طالبان در دوحه نیز فهرست پنج‌هزار زندانی طالب را از بهر آزاد سازی به امریکا سپرده‌ است.

آتش بس، نوعیت نظام آینده سیاسی و دگر بخش‌ها در مذاکرات میان‌افغان‌ها به رایزنی گذاشته خواهد شد، حتا طالبان باور دارند که تصمیم برای دفن امارت یا جمهوریت در همین مذاکرات گرفته خواهد شد.

هرچند طالبان هنوزهم می‌گویند که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند اما با موضع نسبتا نرم‌تر با گذشته، حاضر اند که با حکومت و دگر طرف‌های سیاسی تا ده روز دیگر وارد مذاکره شوند.

در همین حال آلمان انتظار دارد که حکومت افغانستان هرچه زودتر یک هیات فراگیر را برای مذاکره با طالبان آماده بسازد.

  پربازدید ترین