• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله و کرزی درخواست ملاقات با خلیلزاد را رد کرد

عبدالله و کرزی درخواست ملاقات با خلیلزاد را رد کرد

بر اساس گزارش ها، زلمی خلیل‌زاد امروز از داکتر عبدالله عبدالله و حامد کرزی درخواست ملاقات کرده بود، اما آنها این درخواست را رد کرده اند .

  این دیدارها قرار بود یک روز پس از اجرای دو مراسم تحلیف از سوی محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور انجام شود.

زلمی خلیل‌زاد و برخی از مقام‌های نظامی و غیرنظامی امریکا روز گذشته در مراسم تحلیف محمداشرف غنی شرکت کرده بودند.

از جانب دیگر، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، نیز در پیامی با لحن تند و انتقادی، اجرای دو مراسم تحلیف را نتیجه «سیاست و عمل‌کرد تحقیرآمیز و تفرقه‌افکنانه‌ی ایالات متحده امریکا در برابر مردم افغانستان» عنوان کرده است.

حامد کرزی گفته است: «در صورتی‌ که ایالات متحده امریکا حقیقتاً خواهان حل بحران به وجود آمده می‌بود، می‌توانست با اقدام سازنده و به موقع قبل از برگزاری مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آن گردد.»

از جانب دیگر، خلیل‌زاد پیش از اجرای این مراسم، تلاش کرده بود تا عبدالله و غنی را متقاعد کند که روی ایجاد یک حکومت فراگیر توافق کنند.

روزنامه 8صبح به دو نسخه از طرح‌های داکتر عبدالله عبدالله و زلمی خلیل‌زاد دست یافته است که از سوی آن‌ها برای برون‌رفت افغانستان از جنجال‌های پساانتخابات تهیه شده است. این طرح‌ها پیش از برگزاری دو مراسم تحلیف برای ریاست جمهوری در ارگ و سپیدار بین عبدالله و خلیل‌زاد رد و بدل شده است.
 
طبق نسخه‌ای از طرح عبدالله، دو دسته پیشتاز انتخابات باید «حکومت همه‌شمول» تشکیل دهند؛ طوری رییس یک دسته به عنوان رییس جمهور و رییس دسته دیگر به عنوان نخست‌وزیر اجرایی به کار آغاز کنند. در این طرح، صلاحیت رییس جمهور در تعیینات وزیران و مقامات محلی 40 درصد و از نخست‌وزیر اجرایی 60 درصد تعیین شده است.

اما طبق نسخه‌ای از طرح خلیل‌زاد، سهم عبدالله و متحدین او در کابینه 40 درصد تعیین شده است و در عین حال سمت ریاست شورای عالی صلح نیز به عبدالله سپرده شده است. هم‌چنان براساس این طرح، داکتر عبدالله عبدالله از سمت اجرایی کناره می‌رود و رهبری «اپوزیسیون» حکومت را بر عهده می‌گیرد.

  پربازدید ترین